Tuesday, February 27, 2007

Kompendium

KälltextSeminarium
"Pedagogiska tanketraditioner"



Seminariefrågor till fredagen den 2/3
februari 28th, 2007 at 1:23 am (Delkurs 1)

1.Dewey’s syn på
a) Barnet: Barnet är i centrum. Barnet har sina egna insikter och benägenheter
som måste översättas till sociala motsvarigheter. Barns aktiva sida kommer före den passiva. Barnens aktiviteter skall betonas. De skall sättas i situationer där de själva skall lösa problemen. Man skall kolla vad som intresserar barnen – det är ett tecken på en underliggande förmåga. Barnens intressen är en mätare på vilken utvecklingsnivå barnet har nått.

b) Människan: Människan är en aktiv varelse som söker kunskapen och kunskapen får vi genom problem; det blir alltså PBI: Problem Baserad Inlärning.

c) Skolan: Skolan skall vara praktiskt orienterad. Skolan är en social institution, en form av samhällslivet: låta barnet använda sina egna krafter för sociala syften. Skolan skall representera livet, det som man lever just nu, (vardagliga sysslor) i hemmet o.s.v. Skolan skall förenkla samhällslivet. För mycket aktiviteter gör barnet förvirrat och man skall istället bygga vidare på de aktiviteter barnet känner till. Barnet skall förena arbetet med tänkandet. Läraren skall ej styra barnet utan hjälpa barnet.

d) Samhället: Samhället är en organisk enhet av individer. Bortser vi från individuella faktorn i samhället så återstår bara en trög och livlös massa. Samhällets plikt att utbilda är dess högsta moraliska plikt. När samhället insett detta kommer resurser av tid, intresse och pengar att ställas till utbildningens föfogande.

e) Kunskap och lärande: Läraren är inte i skolan för att förmedla vissa idéer eller forma vissa vanor hos barnen. ”Learning by doing”, Dewey i ett nötskal Hans berömda fråga: ”Vad är erfarenhet?”. Måste ge barnen full tillgång till sin begåvning. Utbildningsprocessen består ab två sidor; en psykologisk och en social och ingen av dessa kan underordnas den andra. Dessa är organiskt förbundna med varandra. Tror på expressiva och konstruktiva aktiviteter.

Key’s syn på
a) Barnet: Barnet är i centrum. De skall behandlas som jämlikar och inte som undersåtar. Barn borde vara våra förebilder! Alla barn har rätt till en barndom.

b) Människan: människan förändras ständigt och förändras i och med att vi blir medvetna om generationens helighet. Människan förändras/omskapas och kommer att förändras i framtiden. Key tror på en rashygien.

c) Skolan: Kritiskt mot skolan, barnen skall vara hemma med modern upp till 9-10 års åldern och sedan börja i en skola som är gemensam för pojkar och flickor. ”Själamordet” i skolan: barnens själar ”mördas”. Key är emot förskolor, hon anser att modern skall uppfostra det lilla barnet.

d) Samhället: Kristendomen är pessimistisk mot människonaturen och jordelivet. Samhället måste få kvinnlighet över sig.

e) Kunskap och lärande: Uppfostran har med kunskap att göra. Låta barn vara barn, låta de leka. Medborgerlig utbildning är viktigt! ”Bildning är vad som är kvar när vi glömt allt vad vi lärt oss” (E.K.) Barnet måste få vara i fred. Barnen skall utvecklas själva hos en klok och öm moder. Bildningen är enligt Key översikten, helheten och syntesen.

Kvinnor och män jämlika men olika. Kvinnor måste ut i samhällslivet med sina unika
erfarenheter efter att ha uppfostrat sina barn. Naturlig skillnad mellan kvinnor och män och det är då kvinnors uppgift att fostra barnen. Det är genom kvinnan som frälsningen skall komma. Utgår från kvinnan hela tiden.

Montessori’s syn på
a) Barnet: Montessori hade en vetenskaplig syn på barnen. Barnet är naturens lärjunge. Måste utvecklas i sin egen takt, i ensamhet och genomföras fullt ut. Barnet besitter en känslighet för färger dimensioner och detaljer i omgivningen. Barn drivs av andra motiv än vuxna och de måste arbeta (ej fysiskt direkt) för att kunna växa. Ej vila! (som de flesta vuxna tvingar barnen till). Deras ”jobb” skall alltså inte avbrytas.

b) Människan: Som människa måste man utveckla sig själv för att kunna bli ”fullständig”. Man måste få ta sin tid och inte bli avbruten i denna process. ”Naturen är en sträng lärarinna som bestraffar en minsta olydnad genom vad som kallas hämmad utveckling…” (Montessori)

c) Skolan: Skolmiljön skall vara anpassad för barnen; stor ljus lokal med olika avdelningar där materialet kan nås av barnet. Skolan är inget passivt förvaringsställe för barn! Läraren skall hålla sig i bakgrunden. Barnen måste få stor plats i skolan.

d) Samhället: är en värld för vuxna men måste göras till en värld för barn där barnen bästa är i fokus.

e) Kunskap och lärande: Barn växer (lär sig) genom arbetet och detta skall ej avbrytas. Barnens fysiska utveckling följs upp och leds, de studeras ur antropologisk syn vinkel och språkövningar, sinnesövningar och praktiska vardagslivsövningar utgör grundvalen för kunskaperna.
Ingen speciell ordning??? Barnet skall utvecklas i sin egen takt. Inga satta mål. Att växa är ett mål i sig. Likhet mellan alla: ”Learning by doing” Alla sätter barnen i centrum.

Läraren skall ej vara styrande utan mer som ett hjälpmedel. Inte lägga sig i för mycket utan hjälpa barnet genom att förse dem med det material de behöver. Lärarna skall ha en individualistiskt syn på barnen. Måste inse att varje barn utvecklas olika.
Montessori (användandet av material) och Dewey (PBI).