Wednesday, February 07, 2007

Examinationsuppgiften

Hemtentamen

Innehåll
Examinationsuppgiften är en individuell uppgift som ska bygga på delkursens litteratur (se litteraturlistan för delkursen). Uppgiften består av två delar:

Del A
består av en individuell skriftlig del (litteraturgenomgång) där studenten, utifrån litteraturen, redovisar sin förståelse för delkursens centrala begrepp och teoretiska perspektiv. Här handlar det om att utifrån delkursens litteratur redovisa och diskutera innebörden i begreppen kultur, klass, etnicitet, genus, värdegrund och interkulturellt förhållningssätt.

Del B
består också av en individuell skriftlig del där studenten redovisar en sammanfattning av intervjun med utgångspunkt i delkursens litteratur. Intervjun ska handla om en persons skolgång och erfarenheter av skolan och detta ska jämföras med den egna.

Syftet
med examinationsuppgiften är att:

1. du genom en mindre litteraturgenomgång visar att du har fått en grundläggande förståelse för de centrala begrepp och teoretiska utgångspunkter som presenteras under delkursens gång.

2. du ska visa att du med utgångspunkt i delkursens centrala begrepp och teoretiska utgångspunkter kan diskutera sammanfattningen av din intervju.

3. du ska få öva upp din förmåga i akademiskt skrivande.
OBS! Den som läser din text ska kunna lära sig något om begreppens innebörd (och relevans för läraryrket) via det du skriver om genom dina litteraturstudier.
Det är ju vad du tillgodogjort dig under kursen, som du redovisar i texten. Var noga med att vara så tydligt som möjligt i din skriftliga framställning. Använd inga formuleringar så som jag " tror…", "tycker…" eller "känner…". Ditt resonemang ska istället vara faktabaserade och bygga på argument hämtade från litteraturen. Använd istället formuleringar så som "jag anser…", "jag hävdar…", "jag påstår…" o s v.

Inled din uppgift med en kort introduktion där du skriver några rader om vad som står i fokus för din uppgift.

Gå därefter över till den diskuterande och analyserande delen av din text.

Ange alltid författarens/författarnas efternamn, bokens publiceringsår och sida när du citerar. Men ha så få citat som möjligt. Skriv hellre med egna ord. Var uppmärksam så att du inte råkar "skriva av" kurslitteraturen, d.v.s. citerar utan att markera att det är citat.

Koncentrera framställningen kring de centrala begrepp (kultur, klass, etnicitet, genus, värdegrund och interkulturellt förhållningssätt) som behandlats under respektive seminarium.

Var tydlig med att i texten tala om när det är dina respektive kurslitteraturens kommentarer och/eller resonemang som redovisas.

När du vill ange varifrån du hämtat de kunskaper du redovisar, gör det genom en referens i texten.

Om du vill berätta något viktigt som du hämtat från en viss bok, nämner du detta genom att skriva författarens efternamn och årtalet för bokens utgivning inom parentes efter din hänvisning. Vill du t ex tala om att du hämtat vissa kunskaper eller begrepp från t ex Anthony Giddens skriver du (Giddens, 2004) efter de meningar där du nämner hans resonemang kring det begrepp som du beskriver.

Skriver du av något direkt från texten, d v s citerar, ska du förstås visa detta genom citationstecken och en angivelse av sidan som du hämtat citatet från. Kommer t ex citatet från sidan 36 i Giddens bok, kan du då skriva så här efter citatet (Giddens, 2004:36).

Efter litteraturgenomgången ska du visa att du med utgångspunkt i minst tre av delkursens centrala begrepp och teoretiska utgångspunkter kan diskutera sammanfattningen av din intervju.