Saturday, February 10, 2007

BokAnalys Etnografi..

Etnografi i klassrummet - Birgitta Kullberg


Jobbig vuxentext/ rikssvenska. Upprepning av ord och meningar. Det känns frustrerande att behöva läsa samma innehåll om och om igen. Varför ska det behöva ta flera stycken eller sidor innan jag kommer till något nytt?

s 209-210
"..elever mycket väl kan använda för att explicitgöra (synliggöra) sina kunskaper och sitt lärande för att utveckla dessa."

"..stödja eleverna i att på ett konkret sätt få syn på utveckling av sitt lärande, samt sin kognitiva och metakognitiva utveckling."

"..elever härigenom ska ledas till att bli medvetna om sitt lärande."

"Lärarens uppgift blir då at ge respons på innehållet i vars och ens dagbok och att kommentarer lyfta det beskrivna lärandet.."

"..hjälpa lärande personer rikta sitt tänkande mot lärandeprocess, mot kognitiv och metakognitiv utveckling.."

s 210-211
1.1 "..behöver eleven lära sig såväl att sköta datorn, hantera olika program för datorn.."
1.2 "Dessutom lär eleverna sig att använda datorn och att hantera olika programvaror."