Sunday, February 11, 2007

Semin 5 - Hemtentan

2007-02-09

VIKTIGT!
Text till semminarium 5 ska alla som går 140p utbildningen göra följande uppgifter:

1) Individuell intervju: anvisningar står i manualen under rubriken examinationsformer.

2) Observation i grupp: anvisningar står i manualen under rubriken seminarium 5. Se även den bifogade filen som innehåller särskilda anvisningar för övningen. Båda dessa uppgifter skall redovisas i grupp under seminariet.


Södertörns högskola
Lärarutbildningen med interkulturell profil, 140 p.
Utbildningsvetenskap, Grundkurs.
Delkurs 1: Introduktion till lärarutbildningen, 5p. Vt07
Delkursansvarig: Hassan Sharif, 608 41 82, hassan.sharif@sh.se rum PD236.

Observationsövning: Mångfald i offentliga miljöer
Temat för uppgiften är: Att beskriva människor och händelser i en offentlig miljö.
Uppgiften syftar till att träna sig på att iaktta och observera och att också memorera, notera och återberätta sina iakttagelser för andra. Utrustning som behövs: En liten anteckningsbok el dyl.
Tid för övningen: Cirka 3 timmar

1. Val av plats
Varje arbetsgrupp väljer ut en speciell plats som man väljer att beskriva. Denna plats ska vara väl avgränsad och den ska vara offentlig. Välj någon plats såsom:
Ett kafé
En perrong vid pendeltåget
Någon del, där många människor passerar
En butik (t ex Indiska, Handskmakarn, Duka)
Högskolans bibliotek
Åk fram och tillbaka en bit med någon buss
Mac Donalds
Eller liknande
Det finns mycket att välja på. Men ni ska inte vara fler än en arbetsgrupp på varje plats. (Torget har ju flera hörn, men det blir besvärligt med fler än 5 pers inne i en butik)

2. Metod
Om ni går in i en butik där personalen kan tänkas bli fundersam, så förklara för dem vad ni gör: Ni är lärarstudenter som tränar er på att beskriva människor och miljöer.
Arbeta individuellt under övningen. Gruppen väljer ut en bestämd miljö som ni bestämt er för att tillsammans försöka beskriva. Men välj sedan var sin plats att vara på. Gör alltså observationerna från samma plats under hela övningen. Växla mellan att observera och att anteckna. Det kan vara bra att indela observationen i 15 minuters pass. Först iakttar ni så mycket ni kan och sedan antecknar ni allt ni kommer ihåg. Om ni väljer att placera er i en affär, så kan ni ju stå och titta, men gå ut när ni ska anteckna det ni har sett. Det är förmodligen mindre störande för de närvarande också.

Att först iaktta koncentrerat och sedan notera är viktig träning för att utveckla både iakttagelseförmågan, sinnet för detaljer och minnet. När ni senare ska göra observationer i skolan, kommer ni att märka att det inte alltid är så lämpligt att sitta och skriva i anteckningsblock. Bättre att bara koncentrerat iaktta och försöka komma ihåg så mycket som möjligt och sedan gå undan (eller när man kommer hem) försöker notera allt ur minnet. Ju fler detaljer man minns, desto bättre.

3. Fokus för observationerna
Eftersom man inte kan iaktta allt på en gång är det bättre att fokusera olika saker vid varje observationspass. Dela upp observationen i de här olika delarna. Använd ungefär 15 minuter till att observera. Skriv sedan ner så mycket som möjligt av det ni kommer ihåg av era iakttagelser. Det är viktigt att ni ska försöka undvika att använda er kunskap om den här platsen just nu. Använd inte era förutfattade meningar – utan försök att använda era iakttagelser för att beskriva platsen. Tänk er att ni kommer från en främmande planet och ska försöka beskriva människornas liv på den här platsen.

A. Den fysiska miljön:
Hur ser det ut? Varför ser det ut så här?
Beskriv miljön så noggrant som möjligt!
Använd alla sinnen, inte bara synen. Vilka ljud hör man? Vilka dofter känner man? Kan man uppleva något med känselsinnet också här? Vad berättar miljön (Vem verkar platsen vara till för? Vem har skapat platsen? Verkar man ha haft några intentioner med att utforma platsen på just det här viset? Finns några synliga symboler i miljön? Varför ser det ut som det gör här?

B. Människorna som vistas här
Vilka är här? Varför är de här?
Kan man dela in de här människorna i olika kategorier (ålder, kön, yrke)? Finns det några människor här som själva bär tecken som visar deras kategoritillhörighet? Har människorna som vistas här olika funktioner på platsen?

C. Vilka aktiviteter försiggår på platsen?
Vad gör människorna på den här platsen? Beter sig alla likadant? Kan man urskilja grupper som beter sig olika? Vilka människor talar med varandra? Kan man lägga märke till om det finns några regler för hur man ska bete sig? Följer alla närvarande dessa regler? Är det någon som avviker? Hur reagerar i så fall omgivningen?


4. Sammanställning av observationerna
Växla som sagt mellan att bara iaktta och att anteckna. Gå som sagt undan och anteckna ut minnet. Arbetsgruppen träffas igen på onsdag morgon och jämför sina anteckningar och försöker sammanställa dem till en presentation av den här platsen för de övriga. Gör upp sinsemellan om vem som ska berätta vad.

5. Presentationer och diskussioner på seminariet
På seminariet gör ni era presentationer och diskuterar i seminariegruppen om era upplevelser av den här övningen i etnografisk metod. Tillsammans diskuterar vi i vilken mån det ni observerat kan förstås i termer av kultur, klass, genus och etnicitet.


Då-info :
Wednesday, February 07, 2007

Seminarium 5:
Etnografisk metod

Inför seminariet :
• Varje student läser litteraturen utifrån de anvisningar som står i schemat för de föreläsningar som var innan det aktuella seminariet samt förbereder diskussionsfrågor inför möte(n) med sin arbetsgrupp.

• Varje arbetsgrupp genomför en 45-60 minuters lång observation av en offentlig plats (inte högskolans diverse utrymmen så som biblioteket, restauranger och kafeterior, stenen på gården etc). Observationerna ska ske utifrån den etnografiska metoden som behandlas under Magnus Öhlanders föreläsningar (tisdag 13/2 kl 10-12 och 13-15). Uppgiften syftar till att träna sig på att iaktta och observera och att också memorera, notera och återberätta sina iakttagelser för andra. (se nedan för anvisningar till observationen).

• Varje arbetsgrupp förbereder en sammanfattning av gruppmedlemmarnas enskilda intervjuer utifrån delkursens centrala begrepp.Under seminariet:Varje arbetsgrupp får sedan 20 minuter till förfogande på seminariet till att redovisa en sammanfattning av sina observationer och intervjuer och diskutera dem i dialog med litteraturen i den efterföljande diskussionen.