Wednesday, February 07, 2007

Skrivstrimman

Skriva för att lära – skrivseminarier i Utbildningsvetenskap Gk

I varje delkurs under termin Utbildningsvetenskap Gk ingår moment som behandlar skrivande som ett sätt att lära.

Det handlar alltså inte om skrivhjälp till dig som behöver förbättra ditt språkbruk utan övergripande kunskap om skrivandet, något som är viktigt och utvecklande även för dig som redan är en duktig skribent. Arbetsnamnet på dessa seminarier har blivit "skrivstrimman" eftersom de löper som en strimma genom hela terminen. Sammanlagt är det fem seminarier och de är precis som alla seminarier, obligatoriska för alla studenter.

Som inledning ges en föreläsning kring skrivprocessen samt olika texttyper och genrer.

Målet med skrivseminarierna är att du ska få insikter och kunskaper om skrivande, dels för dina egna behov och dels för att förstå skrivprocessens betydelse för lärandet. Seminarierna behandlar olika genrer, särskilt de som används som skriftliga examinationsuppgifter inom terminens kurser, t.ex. PM, rapport, reflektion, analys. Dessutom behandlas viktiga delar av skrivprocessen, såsom responsarbete, texttriangelns olika nivåer, skrivstrategier, loggboksskrivande, tankeskrivande och presentationsskrivande.

En viktig del är också ditt eget reflekterande kring den egna skrivprocessen och lärprocessen. Därigenom kommer seminarierna att ge dig viktiga kunskaper till exempel i konsten att skriva tillsammans med andra under utbildningen och inför den viktiga pedagogiska dokumentationen i ditt kommande arbete.

Skrivseminarierna examineras genom ett litteraturseminarium kring Dysthes bok Skriva för att lära, genom aktivt deltagande på seminarierna och ibland genom inlämningsuppgifter. Vid frånvaro görs en extrauppgift i överenskommelse med skrivseminariets lärare.

Litteratur: Dysthe, Olga, m.fl. (2002) Skriva för att lära: Skrivande i högre utbildning. Studentlitteratur. Lund.
Handbok: Svenska skrivregler utgivna av Svenska språknämnden. (2000). Solna: Almqvist & Wiksell förlag.