Monday, February 12, 2007

dk1 Skrivstrimman 1

26/1 07 - Skrivprocessen

Tips!
Lusläs Dysthe

Utgångspunkter:
Språket växer fram o utvecklas i interaktion.
Skriftspråkets utveckling är en del av kunskapen
Skriftspråket ingår i vår kommunikativa kompetens.
Att skriva är ett sätt att tänka
Skrivspråket är ett sätt att tänka
Skrivspråket kräver text dvs läs och skriv och ett språk att kommunicera med.
Vi utvecklar vårt talspråk i samtal med andra. kan vi inte utveckla skriftspråket på samma sätt?

Målet:
Att kommunicera med andra för att utvecklas.
Utvecklingen är ett samspel mellan människor för att utvecklas. Se Lev Vigotskij

Min språkutveckling - Cirkeln
Centrum: Hemmet, förskola + barnomsorg
Skolan + fritidsverksamhet
Gymnasiet Politiska inlägg politiska tankar.

Hemmet} Talet, Genre skriva berättelser i grundskolan och texter i högskolan, Texttyper, Berättelser, Beskrivning-dagbok, Informera, Argumenterande, Utredning, PM, Rapport.

Skriva i hemmet, grundskolan, gymnasiet, högskolan, arbetslivet och samhällslivet.


Skrivprocessen - loggboken
-Att skriva är en viktig lärostrategi.
-Att skriva facktext är ett måste.
-Många studenter har problem med att skriva.
-Skrivandet är kulturellt betvingat
-Att skriva är att delta i ett samtal - För en dialog om din text.
-Du lär dig att skriva geom att läsa och skriva.
-Du lär dig att skriva genom att samarbeta med och få feedback från andra.
-Du måste bli medveten om dig själv som skribent.


Uppgift till 12/2
Dysthe s17


Fråge-exempel
Tycker du bäst om att skriva eller att tala om ett ämne?
Uppfattar du dig själv som..

Texttriangeln - Dysthe s38
Uppnervänd triangel (tankekarta för att ordna olika delar i skrivprocessen) indelad i 1-5 uppifrån.
Vänster sida: "Sammanfogning"
Höger sida: Global nivå (pil pekar ner, längst ner står "lokal nivå")

1.Skrivsituation (syfte, mottagare)
2. Innehåll / Stuktur
3. Meningar -enkla, tankar
4. Ordval -tankar
5. Rättskrivning. Använd av skiljetecken. Formalia i samband med referenser.


"där strukturen är utslagsgivande, kan 'struktur' och 'innehåll' byta plats."

1. Förhållningstexten ska vara kritiskt, självständigt och reflekterande, dvs ifrågasätt allt.
2. Resultat oc slutsatser ska uttryckas försiktigt och ej starkare? än det finns fog för, dvs du ska veta inte tro.
3. Uppgift som ej kan antas vara allmänt bekanta ska strykas enligt vedertag. Konventioner} Referens att göra.
4. Framställningen ska vara konsekvent och systematisk samt präglas av precision och noggrannhet dvs skriv samma rubrik genom hela arbetet, håll samma röda tråd rätt igenom.
5. Framställningen ska vara saklig och koncentrerad} Bort med ovidkommande ord, ex "typ, som.."
6. Språket ska vara begripligt, adekvat och korrekt.

Syfte - tänkande, skrivande
Tänka med pennan, idéer, forska, karakteristiska drag,
Mottagare
Dialogpartner} Lärare, elever
Språket
Genre