Monday, February 12, 2007

Skrivstrimman inlämn.uppg

Lärarutbildningen med interkulturell profil, 140p
Seminariegrupp: 1
Seminarieledare: Christina Bergman

Skriva eller tala
Jag kunde knappt bärga mig tills jag fick börja lågstadiet för då skulle jag få lära mig att läsa och skriva. Jag kommer fortfarande ihåg när jag lärde mig
stavningen och uttalet av ”treboktavsorden”: s-o-l, m-o-s, u-g-n och lj-, sj-, sk-, tj-orden i ord som ljud, sju, sked, tjur och så vidare. Som barn fascinerades jag av hur kul det var att kunna sätta ihop bokstäver så att de bildade ord och orden i sin tur blev till hela meningar. Ja, lågstadiet, det var en spännande tid det eftersom en ny dörr i bokvärlden hade öppnat sig: dörren till bakom bok-kulisserna hade bjudit in mig och nu var det bara att ta steget in och börja skriva och allt jag behövde ta med mig var min fantasi och tålamod.

Några år senare efter det första skolåret såg jag filmen E.T. på bio och blev så tagen av den att jag var tvungen att skriva fortsättningen om hur E.T. kom tillbaka till jorden med alla sina likasinnade vänner. Det blev en liten bok, inte mycket större än ett vykortsformat, på cirka fyra sidor med text och illustrationer, men som värmde mitt hjärta väldigt mycket. Känslan av att kunna göra ett sånt projekt utan att någon lärare befalde eller visade mig hur jag skulle göra, där viljan kom från mig själv och som hjälpte mig från A till B kändes helt fantastiskt. Det var mitt första och största verk, och dessutom det enda verket från min barndom där jag hade producerat en bok. Men stolt det var jag.

Allt eftersom jag blev äldre vidgades omvärlden runt omkring mig och jag började uttrycka mina känslor i form av dagböcker, och det höll jag på med ända upp till jag var arton år gammal sedan dog dagboksskrivandet på grund av at den ena dagen var alldeles för lik den andra. Jag höll igång skrivandet med att skriva ner mina idéer till reklamfilmer, insändare och slogans. Jag tränade att skriva kvicka, smarta och komiska repliker och/eller uttryck för att en dag kunna använda dem i någon bok eller manus.

Hösten 2005 gjorde jag min första hemsida som jag invigde med bok- och filmrecensioner och bilder, men bara några månader senare efter det konventerade jag till bloggskrivandet och lade upp mina recensioner där istället. Recensioner var något jag började med i grundskolan, men det var ju mest för att lärarna ville att vi elever skulle skriva dem efter att vi läst ut en bok. Det var ju inget som kom direkt från hjärtat precis. Så den textgenre som grundskoleläraren sådde för flera år sedan och som legat i träda i några år, har för inte så länge sedan börjat gro och fortsatt att växa.