Monday, March 05, 2007

Boken om pedagogerna

Anna Forssell
isbn 47-05230-9
2005
Författarna och liber ab


Lev Vygotskij - Intro [109]
- 1896-1934 (tuberkulos)
- Vitryssland
- Judisk ursprung
- Mest betydande verk: Tänkandet och språk
- Forskare, pedagog, visionär och kreativ inspirerande lärare.

Studenten Vygotskij [110]
Lottning till universiteten var ett måste för det fanns alldeles för många kompetenta studenter av judisk ursprung. Vygotskij hade turen på sin sida att komma in på ett universitet.
Studerade Medicin. Juridik. Psykologi. Filosofi. Pedagogik. Språkvetenskap.

Vygotskijs mål/ engagemang
> Omskapa världen via arbete och kollektiv verksamhet för att forma individen till en psykologisk varelse.
> Språkutvecklingen och språkets funktioner. [113]
> Lärande och utveckling hos barn med kommunitiva handikapp och
> Barn med olika inlärningssvårigheter samt
> Förbättra villkoren för undervisningen av dessa barn.
> Engagerade sig i lärarutbildningen

Vy:s frågetecken
> Hur skulle den "nya" sovjetmedborgaren uppfostras?
> Hur skulle man omsätta den officiella ideologin, marxism-leninismen i undervisningen?
> Hur skulle undervisningen bedrivas?
> Vad är lärande, utveckling och bildning? (Se Vy:s teorier < ) Vy:s utgångspunkt
- Marxistisk och materialistisk filosofistiskt. - Människan en biologisk och kulturell varelse (sociokulturellt perspektiv): Biologiska uvecklingslinjen -Födelsen. Utvecklar en rad färdigheter (kontrollera sin kropp, fixera blicken..)

Vy:s teorier/ idéer
> Människan formas till en tänkande, kännande och kommunicerande varelse genom sociala och kulurella erfarenheter.
> Språket är ett kollektivt redskap.
> Människors medvetande formas genom språkliga praktiker
> Språket är avgörande för individens lärande och utveckling.
> Barn i olika delar av världen som lever i skilda kulturella villkor, utvecklas ganska lika under denna fas. När barnet börjar kommunicera (kroppskontakt, blickar, språket) bestäms dess utveckling även av sociokulturella faktorer och språket är en av dem. [117]
> 1990-talet, 100tals arbeten är tagna från Vy:s idéer. [114]

Vy:s samarbete
> Jean Piaget, Vy:s läste Piagets forskningsresultat om barns utveckling under 1920-talet.
Piaget samarbetade med J Dewey.
> A.R. Luria & A.N. Leontiev. Trion utvecklade perspektiv inom den kulturhistoriska eller sociohistoriska skolan. Arbetade med Sociokulturell teori. Kulturpsykologi. Aktivitetsteori. Verksamhetsteori.

Forskaren A. R. Luria [115]
- Neurologin (arbetsområde)
- Framstående neurolog.
- Bok: Cognitive development: It's cultural and social foundations.
- Analys: Hur användningen av skrift förändrar människors sätt att resonera, varsebli och uppfattar sin omvärld.
- Arbetade med en hel del viktiga projekt tillsammans med Vy.

Forskaren A. N. Leontiev [116]
- Ledare för "Charkoviterna"
- Grundare av aktivitets- eller verksamhetsteorin.
- 1963 Leninpriset

Vy:s synsätt på lärande och utveckling - sociokulturellt perspektiv
- Människan =biologisk och kulturell varelse. Biologiska uvecklingslinjen börjar från födelsen och utvecklar senare en rad färdigheter (kontrollera sin kropp, fixera blicken..) [116]

- Biologiska processer styr
: Barn i olika delar av världen som lever i skilda kulturella villkor utvecklas ganska lika under denna fas.
: När barnet börjar kommunicera bestäms dess utveckling även av sociokulturella faktorer.
: Kommunikation= kroppskontakt, blickar, språket [117]

- Lägre och högre psykologiska funktioner.
: Lägre psy funk. = Individen minns när denne bränt sig och gör inte om misstaget.
: Högre psy funk. (komplexa färdigheter) = Individen lär sig kommunicera. Minnas. Lösa problem. Förstå sig själv osv.
: Högre psy funk. används som medierande redskap
Ex: Minnas koden 1914. Använd din kunskap, första världskriget som blir ett medierande redskap. [118]

Grundläggande mediering av sociala handlingar
- Människan = redskapsanvändare och redskapsutvecklare. Ex: Shopplista, hammare..
- Fysiska redskap: Artefakter skapade av människan. Ex: Papper. Bil. Dator. Varukorg..
- Psykiska redskap: Artefakter för tänkandet och komunikationen. Ex: Siffersystemet. Alfabetet. Klassifikationer. Formler.. [119]

Kommunikationen -språket kopplar
- Människa - samhället (de kollektiva erfarenheterna)
- Människa - människa
- Inom människan (tyst tänkande = intrapsykologiska funktionen)

Språket är tänkandets redskap.

- Biologiska processen - Barnets olika utvecklingsstadier (Piaget) [120]
1. Preoperationella stadiet = Sensomotorisk intelligens
2. Konkreta operationernas stadium = Barnet börjar förstå vissa logiska resonemang
3. Formella operationerna = Fullt utvecklat

Mognadsnivå = Uveckling inifrån
Anpassa undervisning efter barnets kognitiva förutsättningar.
Anpassa kunskaperna efter barnets utvecklingsnivå. [121]
Interaktion = Barnet tar till sig samhällets kollektiva erfarenheter och använder dem i sitt sätt att resonera och kommunicera och möjlighet till ett lärande kan uppstå.

- Utveckling, förändring och dynamik är mest utmärkande för människor.
- Dynamisk process i en intervju = Barnet försöker förstå och svara på en fråga.

UtvecklingsZonen - Vy:s mest kända begrepp
> Tanke = Genom att människan behärskar vissa kunskaper är de nära att behärska andra kunskaper och färdigheter.
> Defination = Avståndet, det som barn kan klara av på egen hand och det som de kan själva men behöver lite hjälp med. Ex: Barnet lär sig knyta sina skor med kommunikativt stöd -Hur ska du göra nu?
> Visar vart barnet är på väg i sin utveckling med hjälp av sin kunskap och färdigheter.
> Analytiskt begrepp = Att förstå lärande och utveckling.
> Uppkommer i aktiviteter.
> Nya utvecklingszoner till mer avancerade problem uppkommer efter att barnet erövrat nya intellektuella och fysiska färdigheter.

Appropriering = Vad individer gör vid bekanskap med fysiska redskap.
Internalisering = Att bygga upp en repertoar av erfarenheter vid användning av språkliga redskap: Rekonstruera relationer. Dra slutsatser. Hur vi ska handla i olika situationer..


Rudolf Steiner - waldorfskolans grundare [133]
- 1861-1925
- Österrike
- Intresse: Pedagogik och läkepedagogik (barn med utvecklingsstörningar)
- Doktorand: Filosofi
- Bildar ordet Antroposofi genom att visa upp en ny helhetssyn på människan.
- Grundar Waldorfskolan
- Bok Frihetens filosofi

Waldorfspedagogiken [137]
> 3 aspekter
1. Individens egna anlag och intentioner.
2. Individens utveckling till en social medborgare
3. Individens beroende av omvärlden (människor och natur)
- Grundat på vetenskap, konst och hantverk/ praktisk verksamhet
- Struktur bygger på självförvaltning och hitta nya samarbetsformer och forskning.
> 3 hörnstenar, reflekterande över det egna tänkandet o bildandet av omdömen.
1. Fantasi
2. Kreativitet
3. Exakthet

Waldorfskolan
- Start 1919
- 12-årig utbildning
- Utgångspunkt = Kropp. Själ. Ande.
- Målet = Integrera och balansera waldorsped. tre aspekter med historia, samhället och framtiden.
- Syfte = Ge eleverna en praktisk, social och kognitiv grund inför livet.
- Miljön = Ljusa färger. Rena interiörer. Gedigna byggnader..
- Åldrar = 0-7 år, 7-14 år, 14-21 år
- Utvecklingsområdena = Vilja. Känsla. Tanke. (138-141)
- Skolrytmen = Regelbundna återkommande månadsfester och projektuppvisning.
- Periodundervisning = 2-4 veckors projekttema. Tilltala tanken.

Waldorfsläraren
- Kunskap om hela verksamheten.
- God lyssnare
- Generella och specifika kunskaper
- Leda sin egen och elevers utveckling till frihet

Föräldrar till Waldorfselever
- Bidrar till underhåll av Lokaler. Möbelrenovering. Festansvariga. Styrelsemedlemmar.
- Föräldrarmöte 1 g/ månad.
- Föräldrarnas engagemang i skolan bidrar till ökad trygghet för eleverna.

Waldorfsskolans organisation
- Oftast ingen rektor. Kollegiet styr.
- Kollegieum utsedda mandatgrupper tar hand om det administrativa och anställningar.
- Kollegiet samlas 1g/vecka.


Pedagogen Maria Montessori
- 1870-1952
- Läkare och antropolog.
- Filosofisk idé = Ändra människors livsmönster för att få ett bättre samhälle.
- Budskap = Barnets sociala, emotionella och fysiska utveckling lika viktig som den intellektuella.
- Konstruerade och prövade sinnestränade material på mentalt handikappade barn.
- Grundade en förskola.

Förskolan Casa dei bambini
- 1907
- "Barnens hem" (namnet antyder en respekt för barnen)
- Montessoripedagogikens födelseplats
- Skolan har en världslig syn "allt har sin mening"
- Avdelningar = Ataljé. Labhörna. Datorer. Bibliotek. Kök.
- Barnen hjälper till i köket. Stimuleras och utvecklas praktisk och teoretiskt.

- Strukturera skolmiljön
1. Didaktiskt material på väggarna. Golvet är mötesplats för olika möten, undervisning, läsning, skrivning och räkning.
2. Social aspekt = Ögonkontakt. Närhet.
3. Estetisk aspekt = Fräsha blommor. Inramade alster. Harmoniska färger.
4. Intryck = Spännande. Lockande. Utmanande. Välkomnande.

Montessoripedagogiken = Frihet ger utveckling
- Vad barnet vill arbeta med
- Var barnet vill arbetta
- Arbetsgrupp el. självständigt
- Egen arbetstakt fram till deadline.
- Viktig aspekt = Barnet känner glädje coh stimulans när det bilvit medvetet om den egna utvecklingen.

Montessori Lärandet
- Först helheten sedan detaljerna. Ex: Lära om Sverige. Först visa universum sen jorden sist Sverige.
- Utgångspunkten ur ett historiskt perspektiv. Ex: Matte. Först siffrornas historia sen matte utvecklingen, sist förståelsen för matte.
- Ett nytt ämne presenteras.
- Kopplas till nyförvärvad kunskap
- Centrala begrepp identifieras
- Uppgiftsfrågor besvaras.
- Ger arbetsdisciplin och koncentration

Montessori Läraren
- Vägleder
- Utmanar elevens hypoteser
- Hjälper att få struktur på elevens tankegångar
- Locka fram elevens vilja att lära och föreställningsförmågan
- Ej avbryta, störa eller hjälpa i onödan.
- Verktyg = Berättelser. Tidslinjer. Modeller.
- Ha djupt intresse för att vilja förstå och lära känna barnet
- Observerar barnets utveckling
- Barnet visar läraren hur han/hon ska bli en bättre lärare

Montessori Eleven
- Diskuterar
- Prövar hypoteser
- Lockas och utmanas
- Vilja och entusiasm

Mål - Resultat
- Individuellt lärande och i interaktion
- Föra dialog och argumentation

Krititk mot Montessori
Barnen får inte vara barn tillräckligt.

Montessori kritierar vanliga skolor
- Påverkan av det pedagogiska arbetet i skolan är inte tillräckligt.
- Psykologiska lagar som styr barnets utveckling framkallar försvarsattityder hos barnet och utmattar det.
- Forskare observerar stilla sittandes elever som om de vore fastnålade fjärilar i en glasmonter.

Första Montessoriskolan i Sverige
- 1920


Célestin Freinets - Arbetets pedagogik
- 1896-1966
- Fransman
- Lärare, författare
- 1919 Lungskada
- 1934 grundade egen skola
- 1939 Blev kallad för terroristledare. Sattes i koncentrationsläger.
- 1941 Släpptes under bevakning av militären. Skrev böcker fram till sin död.

Freinetsskolan
- Eget tryckeri = Klasstidning. Diktsamling. Korrespondens
- Egenskrivet material = Uppslagsverk, kartotek..
- Avdelningar = Forskning. Experimentering. Laborering.

Arbetets pedagogik = Freinets idéer

- Arbetets värde = Inlärning. Vänner. Konfliktlösning. Ansvarsträning. Meningsfullt. Finnas mottagare.
- Arbetsmaterial = Klippa schabloner ur linoleum (plastmatta) till projekt..
- Arbetsuppgifter = Rengöra akvariumet. Skriva brev eller tidningsartikel. Förbereda föredrag...
- Förändra samhället = Solidaritet. Jämlikhet. Kunskap. Känsla för individens egenvärde.
- Inga läroböcker eller läxor.
- Eleven lär sig genom att intervju det de vill ha kunskap om.

Freinets undervisning - Praktik delen
- Barn hämtar information ute i samhället genom intervjuer samtidigt
- Lär sig artighet och ansvar
- Beararbetar informationen till en artikel
- Artikeln trycks i klasstidningen.

Freinets undervisning - Teori delen
- Temaprojekt, 7-8 veckor.
- Samla information ur böckerna.
- Info:n omsätts i bild, text, sång, dans, målning, teater eller musik.
- Redovisning för elever och föräldrar.

Redovisningar, exempel
- Barnet som lärt sig spela ett instrument.
- Utställning av människroppens inre organ i paper-maché
- Teater på engelska
- Video och animationer

Freinets klass struktur
- Måndagsmöten = veckoplanering och klassråd
- En utsedd sekretrare för protokoll, skriver ut ex antal kopior
- Kassören samlar in pengar, redovisar kassan, sätter in pengarna på bank.
- Några utses till "vaktmästare", städa klassrummet, vattna blommorna..
- Barnen turas om ansvarstagandet.
- Skriver upp vem ska jobba med vilka projekt var och när och vad som behövs köpas in (pennor, blomjord..)

Freinet kritiserar vanlig skola
Traditionell skola begär för mycket av läraren.

Kritik mot Freinet
- Samhället ifrågarsätter Freinets idéer, de ser elever ränna runt i stan med sina intervjufrågor och får intrycket att eleverna inte lär sig något vettigt i skolan.

Freinet i Sverige
- 1977 Freinetsrörelsen KAP startar.
: Kooperativet Arbetets Pedagogik
: Diskuterar ekonomiska frågor, håller debatt och årsmöten.
- Kaparen. Nättidning där pedagoger diskuterar dokumenterar agrumenterar.