Friday, March 09, 2007

Interkult. ped

Iterkulturell pedagogik i teori och praktik - Pirjo Lahdenperä 91-44-03669-8 Författarna och Studentlitteratur 2004 Kap 1 - Interkulterell pedagogik -vad, hur o varför Kap2 - Lärarens insterkult kompetens i undervis - María Borgström 2:1 Barnens livssäckar inneh en livsvärld+en livssyn 2:2 Lärarna ..måste konfrontera Konsekvenserna av migrationsprocesseer i klrum ..Flexibilitet Metoder Kunskap Modern kommunikation ..Reflektera undervis.miljön+Hur eleverna skaffar sig kunskap ..Praktiska erfarenheter skapas o prövas olika teorier som föder en ny kunskap 2:3 Interkulturell kompetens ..Öppenhet Förståelse+ Leda till 2vägskommunikation mellan olika etniska el kulturella bkgr. ..Inneha Kunskap el Förhåll.sätt om den andre 2:4 Interkulturell pedagogik ..Tar fasta på "kulturella" skillnader mellan "den som lär" o den "lärande" ..Studie-inriktningar: Socialisation Lärande o undervisning i ett kulturellt multietniskt Globalt interkulturellt sammanhang.
..Syfte: Relatera kulturella faktorers inverkan på ind utveckling o lärande genom kulturella föreställ .. sidan 38 -Pedagogik
..Förhållningssätt
..Vetenskap & Praktik (metoder o påverk.sätt på ind)
-Socialiseringsprocessen
- Talspråket: ..Skapar Ord + världsbild ..Bestämt ögonblick inom en aktivitet ..Aktivitet } Kulturell betydelse+socialt organiserade ..Representerar vår verklighet ..Förärvas+kulturell kunskap av Barn vid komm m 2a medl av deras soc gr Individen: ..Lär sig språket ..Självutveckling ..Smälter in i språkgr ..Assimilerar bestämd kultur


Giddens, Anthony, Sociologi Oa Medborgarplatsens bibliotek 2007-01-26 2007-03-19 Jonsson, Pirkko, Arbeta i grupp Oaa Medborgarplatsens bibliotek 2007-01-26 2007-03-19