Monday, March 12, 2007

VFU

VerksamhetsFörberedande Utbildning
12-16/3 2007

Schema
09:00-16:30 måndag
07:30-15:30 tisdag
06:30-14:30 onsdag
09:00-18:00 torsdag 9 tim
08:00-15:00

Kom-ihåg-Lista
Inomhusskor
Regnbyxor
Stövlar
$ > lunch Måndag Tisdag

Miljön
Hall - Vita väggar. Glasdörrar. Torkskåp. Hatthyllor. 2 wc för stora och små.
Kök - Öppen yta. Kylskåp. Diskmaskin. Vask.
Matsal - 2 bord 16 röda barnstolar. Fönster. Rätt så trång yta.
Verkstad - Stort bord. Fönster: gott om ljus.
Lekrum - Stort och ljust. Utrymme för spring och lek med den stora rullbrädan: poppis.
Samlingsrum - Litet rum (10 barnmadrasser). 2 stora gardinlösa fönster. Hjärt-slinga som dekoration runt fönstrena. 2 bokhyllplan. 1 stereo. Blått plastgolv. Blå stor rund matta. 2 stora lådor med jättelego och jättegklossar.

Sofia R 5 år. Vet vad respekt och vad hövlighet (nysa i armen) är. Åt upp allt på tallriken och lämna glas bestick och tallrik till disken. Mycket glad över sin kunskap. Räknade upp vilka som kan flyga: drakar, Karlsson, häxor, trollkarlar och Peter Pan. Sofia undrade varför jag hade kommit och varför räcker det inte med bara en dag. Hon kallade mig fröken.
Sofia J 3 år. Mycket blyg. Tog timmar innan hon släppte loss senare under dagen. Hon verkar inte riktigt passa in i gruppen om ingen bjuder in henne, uppmärksammar henne. Gillar att rita cirklar.
Isak 4 år. Kramgo. Leker med killar och tjejer. Vet att han är stark. Inte rädd för att säga ifrån om någon slår en och han vill att denne ska säga förlåt.
Kelvin 3 år. Har svårt med på/av klädning. Medveten om kunskap som räkning.
Emil 4 år. Glad. Busig. Lekfrisk. Förlåt är svårt:Skyller på att han också har ont.
Aliss 3 år. Glad. Busig. Ej blöjfri riktigt än.
Alba 4 år. - Stor. Rastlös. Olydig. Respektlös:Nr1.
Rebecka 4 år. Stor tös. Absolut inte blyg. Uppmärksamhetskrävande.
Ruben 3 år. Blyg. Busig. Inte så bokintresserad pga min dialekt? Glad i nappar och snuttefilten.
Mi 4 år. Tuff tjej.
Sofia Å 5 år.

Personal
Kerstin
Monika
Patricia
Haymi

Sandlådan
Vuxna går runt. Gungar. Sitter med barnen i sandlådan. Står vid klätterställningen. Står i en grupp och pratar med varandra. Låter barnen leka fritt. Nya barn kan lätt känna sig ensamma. Jag inspirerade dem att göra sandkakor, busade med en i taget i klätterställningen. Höll en flicka i sandlådan sällskap och frågade vad hon gjorde för något spännande annars satt hon bara där och verkade lite apatisk. Hon fick energi av att jag som vuxen var i hennes närhet och var intresserad av det hon höll på med. Jag fick hennes förtroende. Vi räknade hennes sandkakor. Fler barn kom och ville baka. Skillnaden mellan Sofia R och resten av förskolebarnen var att hon visste vad respekt är för något. När de andra barnen krossade Sofia Rs färdigbakade kakor ett antal gånger, tittade hon på mig med ett hopplöst ansiktsuttryck och sa till mig att så gör man inte. Jag sa att vi bakar en ny kaka. Och så gjorde hon det och blev glad när jag berömde henne för hennes fina kakor. Sofia uppmärksammade att ett barn satte sig på sandräcket som Sofia använde till sandkakorna och sa till mig att där ska man inte sitta, där ska man lägga kakorna.

Avklädning
en del barn stod bara och väntade på att få hjälp. Kelvin hade tufft med kardborrebanden på skorna. Sofia J hade problem med jack-dragkedjan.

Bokläsning
Jag läser bok (Kaninen Ludde lär sig ta på sig kläder, sitta och äta rätt) och pojke förstår inte vad jag säger. Kan du inte prata så att jag förstår? frågar han. Flickorna riktigt lyssnade på min läsning coh en av dem, Aliss, ville att jag skulle vända blad långt innan jag hunnit läsa färdigt den lilla korta texten.

SamlingRummet
Alla barnen runt i ring på en blå matta, ögonkontakt och närhet. Fröken berättar vilka som är där och vilka som saknas och varför de saknas och varför jag praktikanten är där. Räkning av dem närvarande gjordes högt och tydligt. Alla barn sjöng med. Namnvisan, "till vänster om Ruben sitter Alba -Hej Alba, vad kul att du är här.. ". Visor sjöngs med hjälp av 2 utvalda gosedjur. Apa och flodhäst. Visorna kombinerades med verbal och fysisk kommunikation samt tänka till (vem som sitter bredvid).

Lunch
Pojkarna först ut ur samlingsrummet (för att de är få?) sedan flickorna. Barnen har egna platser. Köttbullar, potatis (skala själva), brunsås, lingon, sallad (morot var en favorit.)

Middagsblund
Kissa och hopp i säng i samlingsrummet. Mjuk klassisk musik med delfiner i bakgrunden. 7 barn. 4 flickor 3 pojkar. Endast en flicka fann omedelbart lugn och ro: pga Kerstin som satt bredvid? 4 barn roterade på madrasserna. Svårt att koppla av. CD-byte. Alfons Åberg smockar till en yngre (avkopplings låt?) 3 barn somnar och sover länge. Efter 60-90 min släpps de in i stora rummet för att leka.

Mellis
Brun- och knäckebröd. Smör. Hummus och en vegan bland barnen. Sojamjölk och vatten. Barnen lär sig ta en skiva bröd ur korgen som de sen ska skicka vidare till barnet bredvid. De ska om de kan själva bre sina mackor, inte många. Det är mycket trevlig stämning vid bordet. Barn pratar, ställer frågor till vuxna och andra barn.

Lekdags
Busande barn men inte alla vet vad de ska hitta på. Uttråkade? Rastlösa? Inspirationslösa?

Tisdag 13 mars 2007
07.30-15.30 Snigel-samling. Frukost.
09:00 Sandlåda
10:50 Samlingsrum. 13 barn. Födelsedagsfirande.
11:00 Lunch.
11:30 Middagsblund/ sagostund.
13:30 Lekdags.
14:10 Mellis.
14:40 Sandlåda
15:00-18:00 Hämtdags.

Fotograferar miljön.
Träffar tvillingarna Fredrik och Daniel. Lek med tågbanan, upptäcka leksaksljud, problem med kranen allt är roligt nytt o kul. Hinner bara plocka fram ant.blocket innan jag blir bjuden av Sofia R som dukat upp jättefint med glas tallrik bestick till tre personer till fika med henne. Även Daniel följer med. Fredrik kommer med lokomotiv och 2 vagnar som han sätter på bordet. Sofia R tycker inte om det. "Man ska inte ha leksaker på bordet." Varför inte det frågar jag. "De kan bli smutsiga".
Fler barn dyker upp. Isak visar sina orange strumpor varför han halkar. Sofia vill ha min uppmärksamhet. Rebecka har svårt att äta säger hon och visar med sked och tallrik som aldrig når hennes mun. Fredrik kommer med fler saker ett är timglaset som Sofia sen använder som sockerkar när hon sockrar maten i tallrikarna. Tysta Sofia J ställer sig bredvid mig. Sofia R vill måla och jag ska följa med säger hon. Tvillingarna och Rebecka hakar på. Allis också.
Runt målarbordet saknas en kille. Hittar honom på andra sidan av den rullande bokhyllan. Han sitter och målar av bokstäverna som hänger på vägen Aa-Öö. Han ritar en cirkel pekar på det och säger "o". Ritar nästa bokstav i och säger bokstavens namn. Han är under 3 år och kan många bokstäver. Går fram till väggen med bokstäverna och samtidigt som han pekar på dem säger han (oftast rätt) bokstavs namn. Mycket fascinerad av alfabetet. Isak också kunna. Han vill skriva sitt namn men vet inte hur man gör. Han hittar inte alla bokstäverna (s). Ger honom rådet att hitta sitt namn någonstans i lokalen, memorera det och kopiera av det. Han hittar en skylt med sitt namn, men hur gör man bokstäverna? För s:et misslyckas och ser ut som en trea. När han till slut lärt sig skriva "isak" säger jag att det första ess:et är egentligen siffran 3 och han lyser som solen när han blir medveten om att det är inte något meningslöst streck han skrev utan en trea.
Sagostund m Kerstin. Sagan om den fula ankungen. Stannar upp mellanåt och frågar "Har svanar tänder, vad heter svanarnas munnar, vad äter svanar". Barnen i soffan: flicka tar hand om en mörk flickdocka, flicka kramar en nalle, pojke håller i en vit flickdocka.
Barnbeteenden: Flickor springer över golv. förskoleläraren säger stopp! inte göra så. hon får i nte bli på Alba som är ledaren (pga sin längd?) drar med sig andra flickor och pojkar. Hon ignorerar tillsägelser, är rastlös, uttråkad, vill vara nr 1 hela tiden. Finns alltid barn som inte har något att göra, som verkar apatiska eller inte veta vart de ska ta vägen. Flickor o pojkar leker tillsammans oftast får de klara sig själva utan en vuxen. Ingen inspiration matas dem med. Kunskap och lärande genom sagor och sång. Bara några minuters "lektionstid" utsätts barnen för. Lekandet verkar inte gagna alla. Eller står de och observerar andra? Sofia R ville gärna hjälpa till med att duka fram mellanmålet, men fick inte. Eh?

Onsdag 14 mars
Öppnade idag [06:30] med K60. Frukost ägg o fil >>Ägg-Linnea, Isabella+Sofia Å, Valentina, Emilia?
Lek. Fredrik tittar förtjust på en alfabets-kulram medan Daniel försöker ta den ifrån honom. Får han för lite uppmärksamhet från sin bror?
Sandlådan. Barn är stolta att visa vad de kan i klätterställningen o kakorna i sandlådan.
Samling. Barnen spelar instrument i en ring. De lär sig vilka instr. ska spela när. Sång? Missade början.
Träffar Oliva för första gången. Hon är nog den enda som kan stå emot Albas dominanta sida. Hon gick inte med på Sofias namnbyte. Sofia Å är nog fri från Alba nu och mår bättre.

Den nya vikarien gick hela tiden fram till mig som praktiserat i 2½ dag frågade om personalens rutiner på Haren. Hon gav en lillkille näsblod och tog tag i klädskinnet i nacken och drog iväg med en annan grabb till toan. Jag fruktar för deras liv. I samlingsrummet när vi satt i en ring med barnen, slet hon instrumentet ur handen på de barnen som inte förstod att de skulle hålla instrumentet stilla. Hur ska den vuxne lära den yngre ngt om denne sliter verktyget ur lillens hand?
Sofia R en av de tystare och blygsammare barnen som håller mycket för sig själv, men oj så kvicklärd fick en allt för hård tillrättavisning av handledaren idag, för att hon inte höll upp instrument triangeln och slog på den efter den vuxnas tycke. Flickan slog ner blicken och böjde på huvud och kropp när stormen dånade över henne. Gör si och inte så. Hon skulle ge allt för att komma ut därifrån. Senare under dagen blev det mycket stim o skoj pga mig. Och när handledaren sa städdags fanns det ett o annat barn som hade det svårt att sluta leken. Givetvis råkade Sofia R ut för ett hårt armgrepp och stormen dånade bredvid hennes lilla huvud och ännu en gång krympte flickan i storlek och självkänsla. Jag stod precis bredvid henne och gjorde inget å andra sidan var det försent. Hur ska det blyga barnet komma ut ur sitt skal om det hela tiden blåser utanför så fort det sticker ut huvudet för att se om kusten är klar?
Alba som är den mest egoistiska respektlösa barnet på förskolan klarar sig på något sätt undan krabbans vässade klor, varför?
Ironiskt nog lyssnar barnen som handledaren valt på Alfons Åberg och när denne smällde till en mindre kille än honom själv så att denne fick näsblod och senare när Alfons fick dåligt samvete och ville gottgöra det för lillkillen, ja då var det försent. Lillkillen vågade inte ge sig ut för att var storstormen kunde blåsa upp när som helst där ute och gav han sig ut gjorde han det på egen risk.
Frågan är om det mesta av arbetsplanen inte är mest bullshit och inte upplevs till samhällets förväntningar.
K60 har varit socionom -konfliktlösare och en bra sådan eftersom hon kom med ett flertal bra tänk efter tankar. Säg inte duktig till barnet säg istället så starka armar du har. Konflikter är inte bara av ondo, de är bra för att komma varandra närmare o veta var o ens ståndpunkt. Under fikat lyssnade vi på handledaren o jag satt o nickade bejakande till det som jag tyckte lät bra eller förstod vad hon menade. Det gjorde inte K60 som satt o lyssnade för att sen säga något smartare o mer genomtänkt.

Sofia R lärde sig säga Bebin Ebba o inte uttala Emma till Ebbas stavning. Hon fortsätter att säga Akta! till barn som inte flyttar på sig från ruschkanan. Hon lär sig att hosta i armen och inte rätt ut i luften. Hon lär mer än leker. ??

Torsdag 15/3 2007
Pest-personal
Fi för Filippa hon flippa. Terroriserar tvillingarna igen, en ligger på gråtandes på golvet och en rusar iväg för att söka skydd hos fröken (mig) , drar i en annan unge får tom alba att gråta. Hon struntar i att plocka upp pärlor efter sig, öppnar fönstret och vet inte hur man stänger det sen för att låta det vara öppet samtidigt som hon lämnat patiennerna utanför ramarna. Okapabel att läsa ordentligt prata ordentligt inget tålamod. Springer in i huset så fort vi fått ut barnen på gården. Fortsätter att ställa en helsikes massa frågor som om jag jobbat där i fem år. klarar itne av att hitta plaspåsarna till sophinken, inte många ställen att leta på, men hon letar inte alls. Kommer med maten till bordet pekar på ärtsoppan och säger att hon tycker att den ser äcklig ut. Vikare.

Barnens utveckling -Handledarens observation
Isak klarar inte av finmotoriken vanligt bland pojkar. T ex att ta på sig de bara står där oförmögna att göra något. Rebecka talar om färgen rosa för hon klarar inte av att säga hej. En del barn har svårt att säga hej och hej då däröfr är det jätteviktigt att hälsa och inte bra hur fina flickorna är i sina rosa klänningar. Mi och Sofia Å. Nallar och dockor ska barnen avvänjas från liksom nappar och snuttefiltar.

Fredag 16 mars 2007
Sandlådan och lekparken. Fredrik går fram o tillbaka på den retangulära sandlådans brygga som finns på insidan och ropar förtjust "L". I tunnan sitter jag med Sofia Å, Mi, Linus och Aliss och den som vill säga något måste räcka upp handen. Det går bra, en går snabbt över för att barnen kallas till fruktpaus. Sofia Å har svårt att svara på frågor, men berättar gärna om sina rosa kläder. Många barn upprepar muntiligt om något som de varit med om eller har på sig. En Ke - 5 mössor. Fre - alfabetet. SoR - Karlsson, kläder.
Pojkar skiljer sig från flickor genom att säga att de inte kan, vissa tar till (krokodil?)tårar.
Is ville göra en barkbåt. Han har svårt m saxen och klipper med tummen neråt. Jag visar hur han ska hålla rätt, men protesterar och säger att handen gör ont då. Båten ska ha "golv" och han börjar klippa små små tygbitar. Det tar en evighet och han tröttnar allt mer. "Du får göra resten" säger han till mig. -Din båt ditt arbete, säger jag. Jag ska bara hjälpa till lite grann. Is: Jag har redan gjort en sådan båt, jag har gjort mycket du får göra som jag säger.

Ali vill oxå bygga en båt. Tar ett nypon och efter att fått lim på det säger: Var ska vi sätta det här då? Alla nypon och kottar o pinnar som sätts fast på barkbåten återkommer samma fråga. Högt tänkande eller vill ha förslag. Var vill du sätta fast det, säger jag. Ibland vände jag båten, ibland pekade jag ut ett antal tomplatser.


Diskussionsfråga
1. Att lära barnet säga förlåt eller inte? (måndag)
2. Stora barn som trängs är olydiga, lyssnar inte, hur ta itu med dem?
3. Ta på sig -stressigt pga hur mycket ska jag som vxn hjälpa till när barnen ska snabbt ut?