Tuesday, March 13, 2007

HTmars

Reflektionsuppgift

1. Beskriv de pedagogiska grundidéerna i förskolan. Utgå från synsättet på barnet, människan, samhället, kunskap och lärande. Se frågorna 1,2,4.

2. Anknyta till en eller flera pedagogiska intriktningar eller tänkare (Sokrates, Dewey, Montessori, Vygotskij).



Reflektionsuppgift


1. Anknyt din kunskap med en eller flera pedagogiska intriktningar eller tänkare (Sokrates, Dewey, Montessori, Vygotskij).

2. Beskriv de pedagogiska grundidéerna i förskolan som du praktiserat i. Se källtextseminariet (Synsättet på barnet, människan, samhället, kunskap och lärande).

Förskolans synsätt på kunskap och lärandet
Gläntans arbetsplan

>Utveckling och lärande
- Barnet ska..

.. utveckla sin förmåga att uttrycka sig med alla sinnena.. målning, rörelse, musik, lek, konstruktion.

.. få språkinlärning för att för behärska och stärka det svenska språket.. Samtal. Kommunikation, sång[samling], rim o ramsor, högläsning o berättelser, biblioteksbesök.

.. få utveckla miljömedvetenheten.. skogen. Källsortera papper.

.. få det särskilda stöd som behövs i deras utveckling..Resurspedagog. Stödenheten.

>Normer & värden
Barnet ska få en trygg o säker miljö
Barnets ska få empatisk utveckling.
Barnet ska utveckla en positiv självkänsla och tillit till andra + lära sig visa respekt för olikheter.

..Anpassa ute- och innemiljön + material efter barnets ålder och utveckling.
..Närvarolista.
..Gruppstärkande aktiviteter.
..Regler för uppförande gentemot varandra.
..Goda vuxna förebilder.
..Hjälpa barnen sätta ord på sina känslor ohandlingar.
..Visa barnen respekt o se till deras individuella handlingar.
..Uppmuntra o berömma i ord o handling.
..