Tuesday, March 06, 2007

Paulo Freire

Indelning - Lärarrollen

Kulturcirklarna leddes av en samordnare som Paulo döpte det till, inte lärare eftersom Paulo såg läraren som en förmedlare vars uppgift var att fylla eleven eller "behållare" som Paulo själv uttryckte det med en massa information utan att eleven visste vad han skulle ha den informationen till.

Samordnarens uppgifter är att leva en vecka tillsammans med sina elever (alfabetisander), observera dem och få en inblick i deras alfabetiseringsproblem. Tillsammans ska de hitta de olika grundorden ur det folkliga ordförådet, som innehåller laddade vardagliga nyckelord (generativa ord) som kommer från elevernas erfarenheter, som samordnaren registrerar och sen tar med det i dialoger och diskussioner med sina elever. På det viset blir båda partnerna undervisade av varandra och samtidigt som eleverna lär sig läsa och skriva blir de medvetna om sin och andras problemsituation.

Paulo Freire och dialogen
Film som pedagogiskt redskap i historieundervisningen


“ Genom dialog upphör elevernas lärare och lärarnas elever att existera och ett nytt begrepp dyker upp: elevlärare och lärareelev. Läraren är inte längre endast den som undervisar utan är en som själv undervisas i dialogen med eleverna, som å sin sida undervisar medan de undervisas. De blir tillsammans ansvariga för en process, i vilken alla växer“.

Paulo Freire nämner också begreppet problemformulering som ett begrepp där människor formulerar sitt problem och sedan söker kunskap efter problemställningen.

I boken “Att tillämpa en frigörande pedagogik“ beskriver ett antal pedagoger hur de använder Freires idéer konkret i undervisningen. Vad jag ser är att många av dessa idéer är lika aktuella i dag som för 20 år sedan. Den utbildning i social ekonomi som vi själva går tycker jag liknar Freires pedagogik i många stycken.


Han ansåg att man måste leva tillsammans med folket för att kunna hjälpa dem med livsnödvändigheter, som att sköta barnen, och hjälpa till med sysslor, som blev åsidosatta när de vuxna fick undervisning, för att få dem att få dem att gå med i projektet utan att missa saker som måste göras för livsuppehället.
http://webnews.textalk.com/se/article.php?id=207484

I synen på inlärning och kunskap finns en stark tro på varje individs egen förmåga och vilja till lärande. Enligt den brasilianske pedagogen Paulo Freire uppnås medvetenhet och integration genom dialog i en problembaserad undervisning.
http://courses.ki.se/pbl.pdf?node=48167

Den kunskapssyn som oftast formulerats från 1970-talet och framåt i en progressiv anda har utgått från
Paulo Freires och John Deweys skrifter.
http://www.resurs.folkbildning.net/download/196/ant19utmaningar.pdf

Slutligen Paulo Freire med hans medvetandegörande och frigörande pedagogik, hans inverkan på svensk förskola och skola och hans verk, bl.a. "Pedagogik för förtyckta".
http://www.certec.lth.se/lectures/vaxjo2001/pdf/lli_2002.pdff

Slutligen Paulo Freiremed hans medvetandegörande och frigörande pedagogik, hans inverkan på svensk förskola och skola och hans verk, bl.a. ”Pedagogik för förtyckta”.
http://www.certec.lth.se/utbildning/filer/forelasning.pdf

Paulo Freire (1921-1997)
En medvetenhet som leder till kritisk reflektion och handling. Tankens och handens arbete hänger ihop. Genom dialogen och den språkliga förmågan skapar eleven ett aktivt förhållningssätt till verkligheten. Freire menar att när vi kan benämna världen så kan vi också förändra världen. Han var en stor beundrare av Freinet.

"Ingen undervisar någon annan, var och en undervisar sig själv genom dialog med andra. Det finns inga okunniga människor" - Paulo Freire
http://home2.pp.sbbs.se/fredsduvan/Doks/Freinet.html