Monday, November 12, 2007

VFU v46

Gubbängsskolan
Kl 1B
Fjärilar och Sköldpaddor
23 elever

måndag 12 nov. 07
Presentation av mig och sedan dagens agenda för barnen. Fröken frågar hur deras helg varit och barnen berättade. Fröken visade på tavlan hur 7-åringarna skriver veckans bokstav Uu och siffran 9 på tavlan (?).

(?) En kille blev så irriterad över sina 9:or för att han tyckte att de var fula. Det gjorde att han hakade upp sig och hade svårt att komma vidare i sina uppgifter. Varför var det så noga med att skriva bokstaven och siffran så korrekt?

Dagens uppgift
Jag gick från barn till barn och frågade hur det gick för dem. Vissa behövde hjälp medan andra klarade sig alldeles utmärkt på egen hand.
Barn har en benägenhet att skriva vissa bokstäver spegelvänt något som jag försökte rätta till. Då säger killen till mig att fröken godkänt hans spegelvända Jj vilket gjorde att han struntade i att rätta till ordet (?).

(?) Att skriva siffror på ett korrekt (strecket i nio ska vara rakt och snett) medan det är ok att barnen inte rättar till spegelvända bokstäver i orden de skrivit?

Barnen klippte ut en kort sagas karaktärer målades och tejpades eller limmades på pinnar utifrån gården. Medan fröken läser upp sagan ska barnen spela upp sina karaktärer.
Barnen tycktes uppskatta denna formen av aktivitet.

Almanackan
Pedagogen har på tavlans ena sida skrivit upp olika ord som 2 utlottade barn svarar på. Barnen skriver upp dagens datum, namnsdagsbarn, temperatur, vilka barn som saknas osv och läser upp dem högt inför klassen.

Lunchen
2-rätters lunch, pyttipanna och gratäng fisk med quinoa?. God mat, men otroligt stressigt. Jag hann knappt sätta mig så var det dags att gå för att det kom andra klasser.

Slut
Barnen slutar kl. 13.30 om dagarna. Jag gick kl. 14:50. Fröken skulle ha 3 utvecklingssamtal á 40 min. Utvecklingsamtal sker 3-4 st/månad. Innan jag gick gick vi i genom min planering av mina arbetsuppgifter med barnen. Tisdag den 13 nov. ska jag börja prata om vatten och på onsdag 14 nov börjar ett experiment med alla elever, men inte samtidigt.

Tisdag 13 nov. 2007
Fm
Siffran 9. Måla, klipp ut och dra ut färgen på nian. Limma i sifferboken.
Fröknar o fritids planerar inför årets slutveckor; filmtajm Lucia Läromedel Närvaro av barn före/ efter jul.

Em
Almanackan, dagens namnsdagsbarn datum osv. Bokläsning. Högläsning, Fröken läser Mio min Mio >> Filmtajm med samma Titel torsdag e.m. Sångstund med kl 1a: Samma sånger Samma positioner Samma sångtid. Jag uppfattade att det var mycket roligare m sång igår än idag.

L
Stressig och stökig miljö. Skolans matsal är i stort behov av spalje-staket mellan bord och tallrikarna/ bestick /salladen Lunchen är över på 10-15 min. Köttbullar o potatis, God mat, men njutheten uppskattas ej.

Slut
Slutade 13:50. Pratade med fröken om förberedelserna för imorgon.

Charlie - Olika-lika
Da+Ei
Fe+Em
Ma+Wi+Ga
Ol+Mo
Li
Jo
Wi


Onsdag 14 nov. 07
Reflektion
Presentationen av vatten började bra. Hänga gubben (VATTEN) var populärt likaså ord innehållande ordet vatten. Barnen blev nästan överstimulerade. Pratet om vattnets kretslopp var för tungt och avancerat. Med hjälp av egenritade bilder på whiteboarden var bara spännande i början: När regnet faller, vart tar vattnet vägen? Genom jorden och upp i trädens rötter blev svaret och så var det bra med det. Allt som hände efter det kändes krystat och barnen fick uppleva uppförsbacke medan deras magar kurrade av hunger.
Att ha en presentation innan lunch är kanske riskabelt för misslyckanden.

Hypoteser och experiment och aktiv skapelse
Hur många vattendroppar tror ni att det får plats på 5-kronan?
Ga: 4:a
Kr: 3
To: 4

Barnens gissningar tyder på att de aldrig utfört mynt-undersökningen. Fyra av fem barnen i gruppen hade ingen aning om vad en pipett hette eller hur den användes. De som inte kunde någon om pipetten, snurrade runt med den i glaset som en sked och försökte få upp vattnet på det sättet. Dessa barn hade mycket kort tålamod. Deras förväntningar var att få blanda olika färgade vätskor som ledde till en exploation. Jag borde ha sagt till barnen att de skulle få göra undersökningar och inte experiment.

Barngruppen med saltvattnet nästan slogs om saltet. Deras hypotes var att vattnet skulle bli vitt/dimmigt. De fick det förklarat för sig att de skulle röra om med skeden efter varje tesked med salt som lades i innan de tog mer salt. Men redan från start var det mer en tävling om vem som skulle kunna roffa åt sig det mesta av saltet. Här fanns inga tecken på vilja undersöka antalet mängden teskedar med salt som kunde lösas upp i vattnet. Jag frågade ett av barnen vad han kunde observera efter 4 teskedar salt i sitt glas. Inget svarade han.

Barnen jämförde temperatur inne och ute för att se skillnaden. Att kuta ut och hämta snö i plastlådan var spännande. Att det bara fanns en termometer var synd. Många ville sticka ner den i snöhinken. Denna undersökning var minst spännande och gav inte lika mycket.

Allt för många barn (8 st) och två grupper måste minskas till en. Alla hade inget att göra och bara satt och såg uttråkade ut i undersökningen temp-jämförelsen.

Åtgärd
En barngrupp (max 4 barn). Ett experiment eller en undersökning. På det viset kommer det bli lättare att få fram barnens hypoteser.


Torsdag - Basgruppsdag


Fredag 16 nov
Schema - Halvklass - Sködpaddor
Forts m Bokstav U och siffran 9.

Arbetsmaterial
Eleverna har
-Sifferboken
-Bokstavsboken (bild: korg. Vilket ord m U passar in då? Ngr B var för svåra för att tolka.

BokstavsBoken
Ngr B var för svåra att tolka både för barn och oss vuxna. Vilket U-ord passar in om bilden visar..
.. en korg?
.. ett fönster?
.. en fågel?
.. en ko?
.. en varg/hund?
.. en sax klipper i djurets hår/päls (barnens ord)?

Läs boken "Våga språnget" s26. Där står det att läraren gör fel om denne ställer en fråga (inte en hypotes) som barnet inte har kunskap om eller om barnet inte hunnit göra klart sin undersökning om diskussions ämnet.

En bok om "djur-skinn" borde finnas med i deras Kurslitteratur.

Skolämnen
-Att göra klart mappen
-PyttiPanna - (Roliga timmen); Dans-Stop och Farfars långkalsonger är poppis. Barnen har själva kommit m förslag och röstat. Fröken styr endast över tid o vad som skrivs upp på tavlan.

Slut 13:30
Läraren: Jag fick bra betyg av barnen angående experimenten. De tyckte det var roligt. Tyvärr diskuterades ämnet under torsdagen då jag inte var närvarande.