Tuesday, November 06, 2007

VFU Planering H2O

Planering - Experiment med vatten
Målgrupp: 7-åringar
Tema: Vatten
Månad: November
Lokal: inomhus
Antal elever: 23

www:
http://experimentbanken.kc.lu.se/varmt/exp1.html Exp 1
Experiment 1: Hur man kan lura känseln.
Sätt tre hinkar på en bänk. I hinken till vänster har du varmt vatten (40 C), i den till höger kallt vatten (0 - 10 C). I mitten har du ljummet vatten (20 C). Kavla upp ärmarna och tag av klockan! Håll vänster hand i det varma vattnet och höger hand i det kalla, samtidigt i 1 minut. Stoppa sedan snabbt båda händerna i det ljumma vattnet.
-Tala om hur det känns: _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
-Försök förklara varför: _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Vad hände?
Det beror på att huden i den vänstra handen hunnit anpassa sig till det varma vattnet. När den sedan doppas i ljummet vatten måste huden tala om för hjärnan att "nu blev det kallare". Det är dessa signaler som vi uppfattar som "kallt". För den andra handen är det förstås tvärtom. Den signalerar "varmt".

http://experimentbanken.kc.lu.se/varmt/exp2.html Exp 13-18
Experiment 13: Ballongen som blåser upp sig själv.
Trä en ballong över mynningen till en tom läskflaska:
Sätt flaskan i varmt vatten (ca 60 C).
Vad händer? _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Vad hände?
När luft värms upp blir den lättare. Det innebär att luften utvidgar sig. När den kalla luften i flaskan blir varm luft har den utvidgat sig så att den fyller både flaskan och ballongen.

Experiment 14: Myntet som hoppar själv.
Lägg en 50-öring eller en 1-krona över mynningen till en läskflaska. Flaskan ska vara tom, men se till att det är vått mellan myntet och glaset.
Sätt ner flaskan i varmt vatten (ca 60 C).
Vad händer? _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Vad hände?

Experiment 15: Sugröret som fyller sig själv.
Fyll en läskflaska helt med kallt vatten. Sätt fast ett sugrör i flaskans mynning med modellera. Se till att det är helt tätt runt sugröret.
Sätt flaskan i varmt vatten.
Vad händer? _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _


Vad hände?
Experiment 16: Flaskan som kramar ihop sig själv
Du behöver en plastflaska med skruvkork som gör helt tätt. Flaskan ska vara torr inuti.
Ta av korken och håll flaskan en minut i varmt vatten.

Skruva på korken hårt. Ta upp flaskan och låt den stå i rummet i 10 minuter. Vad händer?
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Vad hände?

Experiment 17: Vilket är lättast, varmt eller kallt vatten?
Tag två ballonger och fyll en med varmt vatten och en med kallt vatten. Lägg ballongerna i en hink med ljummet vatten.
Vad händer? _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Vad hände?

Experiment 18: Varmt vatten stiger uppåt.
Fyll en stor glasburk med kallt vatten.
Färga varmt vatten med lite karamellfärg och fyll en liten (5 cm hög) flaska med det. Håll för flaskans mynning med ett finger och sätt ner flaskan på botten av glasburken:
Vad händer? _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Vad hände?
Det färgade varma vattnet stiger uppåt. Det beror förstås på att varmt vatten är lättare än kallt. Vad tror du händer om du har varmt vatten i glasburken, och färgat kallt vatten i den lilla flaskan?


http://experimentbanken.kc.lu.se/varmt/exp3.html




Unicef & info om vatten
http://www.unicef.se/skolinfo/en-droppe-vatten/lektionsunderlag-och-experiment
http://www.unicef.se/media/pdf/unicef_i_klassrummet__vatten.pdf

Unicef och vattenExperiment

Hur mycket vatten har en krp? Mät grönsakernas vattenvikt
http://www.unicef.se/media/pdf/experiment_med_vatten_1.pdf
Häverten
http://www.unicef.se/media/pdf/experiment_med_vatten_2.pdf
Grundvattnet och vattenhjulet
http://www.unicef.se/media/pdf/experiment_med_vatten_3.pdf
Reningsverk
http://www.unicef.se/media/pdf/experiment_med_vatten_4.pdf
Vattnets kretslopp
http://www.unicef.se/media/pdf/experiment_med_vatten_5.pdf
Gör en egen pump
http://www.unicef.se/media/pdf/experiment_med_vatten_6.pdf

Svenskt vatten
http://www.svensktvatten.se/Templates/Article12.aspx?PageID=d2039a53-a301-48f7-b4c0-9a942ab91eb1

Hemsida för den kunskapstörstige
http://www.uvc.uu.se/professorvatten/

Macromedia spel - Österjön +Bra!
http://www.forskning.se/servlet/GetDoc?meta_id=89399

Vad är forskning och hur går det till -Följ Fanny
http://www.forskning.se/servlet/GetDoc?meta_id=88229



Utgångspunkt /Uppvärmning - HjärnGympa & kroppslig

Hjärngympa
1. Vad betyder H2O? Hur ser en vattenmolekyl ut?
2. I vilka former finns vatten? Hur många former blir det?
3. VattenOrd
4. Hänga gubben-leken, 2 och 2

Uppvärmning
Kroppslig - Bind samman väte- och syre molekyler


Experimentet -Flyt eller sjunk-
Testa olika sakers flytförmåga, deras densitet.

Frukt - Tomat Äpple Clementin
Grönsaker - Potatis Broccoli
Kompost - Fruktskal Fruktkärnor
Plastsaker, Mjukt Hårt
Stearinljus
Gummi - Suddigum Gummiband
Kork - Flaskkork
Trä - Träskiva Träbit Tandpetare
Pimpsten
Plast - Tandborste Tops
Bomull - Bomullstuss

Ändra sakens densiteten
Aluminiumfolie
Plastfolie
Plastpåse

Experimentet -Vattenfyllda Ballonger-
Fyll en ballong med kallt vatten.
Fyll den andra ballongen med varmt vatten.

Vad tror du kommer att hända när du stoppar ner ballongerna i kallt respektive varmt badvatten?
Jag tror att/ jag gissar att.. (hypotes)

Experimentet -Tungt vatten-
Lägg en färgad isbit i en skål med vatten.

Hypotes
Vad tror du kommer att hända? Gissa!
..

Titta mycket noga i några minuter. Sätt ett vitt papper på andra sidan av glasburken för att lättare se vad som händer i vattnet.

Förklara vad som händer.
..
Varför heter experimentet "tungt vatten"?
..

Forskning - Isballongen
Fyll en ballong med vatten och lägg den i frysen. Ta ut och ta bort ballongen. Lägg isen på ett fat med kanter.
Fråga 1) Hur känns isen? Beskriv!

Häll 2 msk salt på toppen. Vad tror du kommer att hända?
Fråga 2) Vad är det som händer? / Vad ser du?
Fråga 3) Varför händer det?
Fråga 4) Känn och beskriv!


Droppa karamellfärg på isen.
Fråga 4) Vad ser du?

http://www.malarenergi.se/skolor/experiment/experiment8.aspx
Bakpulverbomb

Det här behöver du

En tom filmburk
Bakpulver
Vatten (eller lite saliv)
En tesked
Ett bord

Instruktioner
Ställ filmburken på bordet
Häll i lite bakpulver
Droppa vatten (eller spotta) i burken
Sätt snabbt på locket

Ta ett steg ifrån bordet och vänta ... PANG! Locket skjuts av!

Hur fungerade detta?
När du blöter bakpulvret bildas en gas som heter koldioxid. Gasen trycker på locket och får det att skjutas av. Det är samma gas som får bullarna att växa i ugnen när du bakar. (Om detta experiment inte fungerar första gången du prövar, testa med att ändra mängden på bakpulvret).



http://www.malarenergi.se/skolor/experiment/experiment4.aspx
Tändsticksmotor

Det här behöver du
En tändsticka
En balja
Vatten
En sax
Diskmedel

Instruktioner
Fyll baljan med vatten
Ta tändstickan och klipp ett jack i ena änden
Droppa lite diskmedel i tändsticksjacket
Släpp försiktigt ner tändstickan på vattenytan

Vad händer?
Tändstickan åker iväg som om den hade en motor därbak!
Hur fungerade detta?Det beror på att diskmedlet tar bort vattnets ytspänning. Ytspänning är det fenomen som gör att en vätskas yta hålls ihop.Ytspänningen drar hela tiden i tändstickan och tar bort ytspänningen i den ena änden så dras tändstickan åt det andra hållet.

http://www.malarenergi.se/skolor/experiment/experiment7.aspx

Ballong experiment

Det här behöver du
En flaska
Vatten
Bakpulver
En ballong

Instruktioner
Fyll på flaskan till 1/3 med vatten
Häll i bakpulver i ballongen, fyll ungefär halva (går lättare om du använder tratt)
Trä på ballongen på flaskan
Vad händer om man tömmer i bakpulvret så att det blandas med vattnet, och varför blir det så? Jo ballongen blåses upp!

Hur fungerade detta?
Det beror på att när bakpulver och vatten blandas bildas det kolsyra. Av kolsyran bildas det sedan en gas som heter koldioxid. Denna gas gör så att det blir övertryck i ballongen som blåses upp.

http://school.chem.umu.se/Experiment/142
Punkt ett kan vara lämpligt att göra i förväg. Det gör inget om flaskan ligger längre än fem minuter i frysen.
Lägg in en tom PET-flaska utan kork i frysen ca 5 minuter
Ta ut PET-flaskan ur frysen och trä en ballong på den.
Skölj sedan flaskan med varmt vatten.
Titta på vad som händer med ballongen.

Variation 1
Pröva även att trä på ballongen på en PET-flaska som inte legat i frysen, och sedan värma den på samma sätt.

Variation 2
I stället för att blåsa upp en ballong kan man fukta ett mynt och lägga det över mynningen på flaskan. Myntet hoppar lite när det släpper ut luften ur flaskan.
Du kan till och med låt bli att kyla flaskan i förväg, men då måste du värma flaskan med händerna eller på annat sätt för att få myntet att hoppa.

http://school.chem.umu.se/Experiment/59