Saturday, November 24, 2007

VFU v48

Måndag 26 nov. - fredagen 30 nov. 2007

Skapande Aktivitet
Morgon - Origami - Fritidsgården
ToLiJoWi
Hund Katt Haj Fisk

Våga språnget
Förslag ur boken: "strula till det". Jag satte mig vid det avlånga bordet och plockade fram arbetsmaterial, papper, sax, linjal, blyertspenna och min mapp med instruktioner och en del färdiggjorda origamifigurer. Det tog inte lång stund innan nyfikna ögon tittade åt mitt håll. Jag säger en sak: Låt barnen komma till dig av egen fri vilja. Det de vill upptäcka själva vägrar de att ge upp så lätt oavsett om de stöter på uppförsbackarna eller inte.
Det var mest flickor som var intresserade. Pojkarna kom i förbifarten och undrade vad vi höll på med. Vi var tillräckligt många för att vara en fullsatt grupp. Pojkarna förflyttade sig vidare.

Pandan
AnTeSo
Haj Fisk Hund Katt

Flickorna hade både svårt att bestämma sig vilka figurer de ville börja med, men de var definitivt beslutsamma när det gällde vilka figurer de ville göra. Tiden flög iväg och det kom hela tiden nya nyfikna skapande flickor. Många gjorde hajen. Den tyckte de var finast. Orsak? Kanske var den fin för att den var den största pappersfiguren och såg dessutom lagom svår att göra. Men gissar på att färgen (blå) var det som lockade flickorna allra mest. Personligen tycker jag bäst om min röda räv.


Ballongflaskan
Vattenånga och lufttryck

Origami
Hund, katt, fisk och loppor veks för fulla hus. Endast tjejer. Killarna gjorde en påhälsning och försvann.

Det enda som barnen vill göra är att få något gratis. De vill inte jobba för det de vill ha. De lider av vill-ha-syndromet precis som flickan-som-ville-ha i boken Kalle och chokladfabriken.