Thursday, November 22, 2007

VFU v47

Torsdag 22 nov. 07

KompisGruppen
Barnen träffas på matta framme vid tavlan. Varje barn poängsätter veckan, 1-10 (10=bäst) som gått och ger sin motivation till poängsättningen. Många tyckte att veckan varit bra. Killarna som satte en 10:a pga sport: fotboll, bandy. Flickorna satte mellan 5-10 p pga mobbing. Det som bidrog mest till en tio poängare var tomtekorten.

Tomtekorten
Veckans höjdare. Barnen skrev på ett vitt A5 ark God jul tomten och vad de önskade sig till julklapp.

VattenExperiment
Det går inget vidare. Återigen fick jag ta hand om sex sju-åringar. 3 killar 3 tjejer. Killarna var stökiga och fick en tillsägning av mig. Flertalet barn ville inte göra mynt-experimentet. Det började med att en inte ville göra det och det smittade av sig. Ungarna hade varken lust eller vilja. De ville bara slippa lektionen hos fröken och anmälde sig till experiment deltagandet.

Nu har jag testat
Mynt-experimentet
Mäta temperaturen i snö och inomhus
Mättat saltvatten + gjort salta julkort
Flyt eller sjunk

Barnen övergav experimenten ganska snart.
Jag fann det hela stressande när fem av sex barn hela tiden skrek efter min hjälp. De visste varken in eller ut. Jag fann att de stressade upp varandra också. Det fanns ingen arbetsro mellan barnen. Jag givetvis förklarade för dem hur de skulle göra och vad de skulle göra på pappret. Många brydde sig inte. De hade skrivit sitt namn och något mynt och förhoppningsvis sin hypotes om antalet droppar.

Barn har svårt att
..droppa rätt.
..använda sig av en pipett.
..visa tålamod.
..vara lyhörda. De frågar men lyssnar inte.
..ge sig tid till forskning.

L
En kille i klassen berättade för mig att han gjort saltvatten hemma. Eftersom han tyckte att saltvattnet smakade lika illa som under experimentdagen i skolan, forskade han vidare med vatten och socker. Tyvärr hade grabben inga penslar hemma och gjorde därför inga salta eller söta julkort. Men varm i hjärtat blev jag eftersom den här tuffingen visade sig ha en forskar sida.

Övrigt
Nära till slagsmål mellan 7-åring och en 10-årig kille. Jag gick mellan innan slagsmålet eskalerade. Händelsen ägde rum under de sista 10 minuterna av lunchen.

De äldre barnen har ingenstans att ta vägen. De får inte lov att sitta inne, men har inget att göra ute (25 min. kvar till insläpp). En kille 10 år, sade att basket är kul och det finns tillgång till boll och korg, men att asfalten är blöt, boll och kläder blir smutsiga och blöta.

De tre år äldre killarna, 2 st, gick runt och jagade 7-åriga tjejer för att krama dem. Det såg olustigt ut i mina ögon. Efter rasten fick jag höra av min handledare att dessa killar varit tidigare faddrar till tjejerna. Det var en av dessa två som både sparkade och puttade den 7-åriga killen.