Wednesday, November 07, 2007

Exa dk3

0. Examination
Fokusera på hur barn tänker i naturvetenskapliga sammanhang med hjälp av kurslitteraturen.

0.1. Klargöra barns tänkande och föreställningar om olika fenomen om vatten
0.2. Skapa situationer där tänkandet och föreställningarna utmanas.

Examinationsuppgiften består av 3 delar:
1. En undersökning,
2. En experimentuppgift och en
3. Skapande vattenaktivitet

Uppgifterna skall genomföras med en barngrupp/klass Anpassa uppgiften efter barnens ålder. Uppgiften är individuell.

Det är viktigt att du i samråd med din handledande lärare på VFU-skolan/förskolan tidigt under VFU-perioden planerar och avsätter tid för genomförandet av examinationsuppgiften.

1. Undersökning
1.1. Ställ en och samma fråga om vatten till minst fem barn, helst i olika åldrar.

Exempel 1) En sådan fråga skulle kunna vara; Någon har spillt vattenpå golvet. Efter ett tag är golvet torrt. Var har vattnet tagit vägen?

Exempel 2) Ta in en hink med snö (eller isbitar om det är snöfritt) och låta barnen förklara och berätta vad de tror kommer att hända.

1.2. Låt barnen dokumentera genom bild och text. Lämna in en skriftlig sammanställning av barnens hypoteser, där deras bilder gärna får vara med som exempel på deras tankar.

1.3. Reflektera över barnens svar och kort om hur man skulle kunna gå vidare utifrån det materialet.
1.4. Redovisa också din egen naturvetenskapliga förklaring.

2. Experimentuppgift
2.1. Planera och genomför ett vattenexperiment i en barngrupp/klass. Anpassa experimentet efter barnens ålder.

2.2. Låt barnen göra förutsägelser om vad de tror ska hända.

2.3.
Ställ produktiva frågor som leder barnens tankar vidare. >>Lyssna på barnens egna frågor.

Redovisa skriftligt val av
Experiment,
Planering,
Genomförande samt
Egna reflektioner.

2.4.
Du skall också redogöra för den naturvetenskapliga teorin bakom experimentet. 2.5. I den egna reflektionen kan du använda dig av frågor som;

Hur klarade jag att fånga barnens intresse?
Hur valde jag att presentera uppgiften?
Hur fungerade barngruppen i förhållande till mig och till varandra?
Vad gjorde jag bra?
Vad skulle jag vilja göra annorlunda nästa gång?


De skriftliga uppgifterna bör vara på cirka 3 sidor vardera.


3. Gör relevanta kopplingar till kurslitteraturen o styrdokument

Våga språnget(Wynne Harlen),
Lyssnandes pedagogik (Ann Åberg) samt
Lpfö och
Lpo

Inlämningsuppgiften lämnas
i pappersexemplar den 10 december till då schemalagd lärare.