Lektion 7 nov
Aktiviteter om vatten
VAKT
Visuellt - Rebus
Audiotiv - Instrument CD
Kinestetisk - Känsla med hela krp
Taktil - Beröring
Musik - Sång - Instrument - Lyhördhet
1. Audiotivt
LektionsStart
1.1 Saga om vatten, t ex Mimers brunn eller börja med en
1.2 NotRebus:
C D E F G A B
H I J K L M N
O P Q R S T U
V X Y Z Å Ä Ö
Funktion
Plingen har en uppåtgående ton och börjar alltid på tonen C. Går från vänster till höger.Om två toner/pling låter likadant ska rebuslösaren följa blicken lodrätt i bokstavstabellen.
Bra för
Koncentrationsförmågan
Hjärngympa -Ordbildande
1.3. Sång
Silla-sången
Ner i Östersjöns mörka djup
Simma lilla sillen och
Han var så 7k
Han hade fått flunsan under isen
Han kämpade och kämpade, men
Kom inte undan
1.4. Instrument
Spela ackord med instrument (6-kantig träpinne med metallplatta på). Handlar om Vattnets kretslopp. Man ska sjunga med ljus röst med barnen (svår sång).
1.5. Sång "Stövlarna på"
1.6 Sång "Val-sången"
+ fakta om djuret: 4 ton tung tunga = elefant
1.6. Klassisk musik
"Floden Moldau" vid Prag, Tjeckien. Producent Smetana. Vacker musik.
AnvändningsOmråden
-Drama
-RörelseLek med havsTyget
2. Visuellt
2.1 Ny sång med rörelser
3. Kinestetiskt - Material
3.1. Tyg
Vifta med ett tunnt blått tyg föreställande havet.
Funktion
Barnen ska gå på det vågiga tyget o de kan simma under tyget.
4. Taktil
4.1. Origami
4.2. VågVagga: En plast flaska. Hälften olja hälften vatten m karamellfärg.