Tuesday, September 18, 2007

StudieMan Trädet

Kursens syfte
Kursen är tematisk och ämnesintegrerad och syftet med den är att ge insikter i hur man kan överskrida gränserna mellan naturvetenskap, teknik, konst och humaniora. Den utbildar reflekterande praktiker med en helhetssyn på kunskap och ger grundläggande samt fördjupande kunskaper i naturvetenskap.

Kursen utvecklar förmågan att använda olika estetiska uttrycksformer i undervisningen av naturvetenskap och förmågan att använda naturen och experimentet som utgångspunkt för naturvetenskapliga studier.

Slutligen ger kursen didaktiska kunskaper som ligger till grund för att genomföra undervisning i naturvetenskap för barn mellan ett och tio år.
Kursen ges främst som en inriktning inom lärarutbildningen mot förskola, förskoleklass och grundskolans tidigare år.


Delkursens innehåll
Delkursen ger fördjupade kunskaper i biologi, fysik och kemi. Den ger studenten redskap att känna igen växt- och djurarter, känna igen hur liv uppstår i vatten och vilka organismer som lever i vatten, samt kunna beskriva olika typer av livscykler.

Under kursen behandlas också exkursioner som didaktiskt hjälpmedel och beskrivningar av årstidsväxlingar, särskilt sommar och höst.

Litteratur
· Naturpedagogik, Sellgren
· Barns tankar om ekologiska processer, hela
· Myllrande mångfald
· Läroplaner och kursplaner för förskolan och grundskolan

Examination
Delkursen innehåller två examinationsuppgifter:
1. Individuell skriftlig inlämningsuppgift: ”det slutna rummet- kretslopp”
2. Muntlig tentamen, presentation av berättelse och småkryp.


Delkursen TRÄDET är en kurs med många praktiska moment vilket kräver stor delaktighet och aktivitet hos studenten.

1. Kretslopp i ett slutet system
a) Skriftlig uppgift kring hur ett ”slutet rum”, där man planterar några växter i en sluten
behållare, fungerar.

Följande frågeställningar behandlas:
Vad finns inne i behållaren?
Finns det något som rör sig?
Kommer något att ta slut?
Får växten det den behöver?

Hur kommer det att se ut om några veckor, om ett år, om 25 år? (här får man göra antaganden…)

Vad kommer att förändras med tiden?
Vilka kretslopp kan tydliggöras i ett slutet system?
Vad har barn för tankar kring slutna rum och kretslopp?
Vad har barn för förförståelse kring begrepp
som nedbrytning, fotosyntes, koldioxid och kretslopp?

Relevanta kopplingar görs till förskolans och skolans styrdokument samt
Gustaf Helldéns
”Barns tankar om ekologiska processer”.

Uppgiften är individuell och bör bestå av ca
2 A4-sidor.

b) Skriftlig inlämningsuppgift , 2-3 frågeställningar kring livscykler. STRUKEN

Inlämning 27 september i pappersexemplar
till Anna Carin Nyberg.


2. Muntlig redovisning – skapande och berättande kring småkryp
Under tema trädet tillverkas ett småkryp och en berättelse.

Som examination genomförs en presentation och dialog i fält.
Innhållet i presentationen bygger på studier av småkrypens levnadssätt och ekologi.

Det kreativa arbetet redovisas i form av ett egenhändigt skapat småkryp samt förmågan att skapa en intressant muntlig presentation.

Presentationen görs i naturen där ett speciellt uterum väljs som presentationens arena.
Presentationerna sker på Södertälje Naturskola 27 september.