Friday, August 31, 2007

Bok: Naturpedagogik

Naturpedagogik
Sellgren Germund
År
ISBN

Jag har inflikat mina egna idéer i texten.

s 12-20
Kläder efter väder .

13 Naturen som en bok - Lekar
Skapa Relation till naturen =
Lättare att komma ihåg flora & fauna.

1. Bokstavsleken - T = Tall osv
2. FantasiOrdLeken = M = Mysig Mossa

3. Rebus = GLAD = Gråsugga+Larv+Almlöv+Daggmask
4. NamnLeken = Per plockar en pinne = Stå i ring och kör en presentation: Per Pinne, Sten Sten, Björn Blåbär, Anna Asplöv, Malin Mossa...

5. ABC Leken= A=Asplöv B=Brunt C=Citrongult löv
6. BildaEttOrdLeken = En gren = "Y", vasstrå= "O",

14 CirkelSamling
Lär barnen bygga upp en cirkel med hjälp av:
-Hålla händer o släpp.
-Passare: Ett barn står i mitten och håller i ändan av ett rep. Låt den andra repändan gå från barn till barn så att alla barn förstått att de står lika långt från cirkeln.

14 Lekar
1. NamnPresention
Barnen står i ring.
En säger: Hej! Jag heter Lina och jag byter plats med Tord.
Tord upprepar och byter ut namnet.

2. Vem är jag?
Platsbyte efter påståenden:
- Jag har varm choklad med mig.
- Jag har extra strumpor med mig.
- Jag har stövlar på mig.
- Jag tycker om regn.
Alla barn som känner sig träffade byter plats.

3. Sist ut förlorar (lp)
Barnen får välja mellan 3 djur som de ska visa med händer o göra ljud till.
Ett två tre och alla visar djur gesten de har valt.
Domaren håller i en påse innehållandes 3 kort med vart och ett av dessa 3 djur. Ett plockas bort. De barn som valt just det djuret stiger ur cirkeln.

4. Apport!
Stå i ring.
Markera varje plats med en pinne.
Alla barnen får samtidigt hämta var sitt objekt på bestämd tid:
Sakerna ska lämnas i ringen vid sin plats.

- En pinne på marken lika lång som din tumme.
- Ett grannbarr lika lång som ditt lillfingernagel.
- En sten som du kan knyta din hand om.
- Något som påminner om en fågel.
- Hämta något som har en ljus färg.
- Hämta något som börjar på K.
- Hitta bokstaven X.

5. Väderobservation
Studera himlen. Hur ser molnen ut.
Åt vilket håll blåser det? Kall eller varm vind?
Gissa dagens temperatur.

6a. HemMarsch för trötta huvud
Alla ställer sig i ett led.
Ettan tar 10 steg, ställer sig åt sidan och väntar på att ledet passerat och ställer sig sist. osv.

6b. Den som ställer sig åt sidan börjar på en saga
"Det var en gång." Barnet ska säga det till alla som passerar och hinner därför inte säga


OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO
Hur lär sig barnen att samarbeta?
Hur utvecklas barnens fantasi?