Monday, April 16, 2007

VFU april

Barnen kom ihåg mig!! : )

måndag 7:30-14:50
Blankett/Tillåtelse: Ta reda på om vi ska filma eller inte.

2 nya barn:
Tindra blyg i 15 sek. Sen var vi "oskiljaktiga" resten av dagen.
Filip träffade jag först på samlingen. Inte blyg.

Ute - Aktiviteter
> Plocka kottar o gräs.
> Plastbilsåkande o cyklar (för lite barn klagar).
> Plastbåtar (för lite).
> Sandkakor.
> Rushkana + klätterställning.
> Gunghästar.

Förhållningssätt till sig själv
> Står/sitter för sig själv.
> Tittar på andra.
> Funderar el inspirationslös?

Förhållningssätt barn-barn
> Lätt för att haka på andra barn, gäller ej alla barn.

Förhållningssätt till frökarna (inkl mig)
> Titta-på-mig-C-vad-jag-kan-fröken! "Men titta då!".
> Hålla hand (Tin+).
> Kram o puss. > Känsla av för lite kärlek?
> Hålla hand.
> Armbrytning.
> Kommer till mig när de behöver hjälp oavsett hur bra de känner mig oavsett kön.
> Jag -En pojkes favoritfröken.

Samling
Barnen odlade kattgräs, gräs och vitlök innan påsk. Pedagogiska frågor: vad är detta för något vi har odlat. Berätta för Lp. Mi visste mest. Hade svårt att kontrollera sig med svaren och svarade rätt ut. Flickorna var mer på hugget än pojkarna. Pratade i munnen på varandra. Blev ofta tillsagda att vara tysta. En i taget är inget de har lätt för. Svårt att förstå Ru's verbala språk.

Inne Aktiviteter
> Spel.
> Spika i bild
> Skriva sitt namn
> boktittning
> bilar
> dockor

Förhållningssätt - till sig själva
> Står och tittar beundrar funderar
> Dockan är flickans bästa vän -enda vän?
> Inne i sin egen värld

Förhållningssätt - barn-barn
> Al-Mi-dockor
> Ett barn plockar/serverar/ fram ett spel, pärlor, papper, tågbana och andra hakar på oinbjudna. Barn som inte är starka att säga ifrån får tex spelet ifrån taget. Ger upp, hittar ngt annat och samma sak händer.

Förhållningssätt - barn-förskolelärare
> Bra. barn är otåliga lyssnar itne alltid på fröken pga för mycket i sin egen värld
> L gav orättvis behandling av barnet som plockade fram spelet.
> Barn som faller och slår sig ska man inte säga t ex "gjorde du dig illa?", säg med ett leende el uppmuntran i rösten: "Oj! Vad hände? Vad hittar du på?"

Lunch - Spagetti Cabonara
> Alla barn protesterade mot såsen i glasskålen
> Först med att smaka en droppe, tyckte inte om det, trodde -startskottet, icke
> Mitt knep: Såsen innehåller skinkbitar ät bara dem. Alla utom Mi åt. Rebe ville ha mer sås.
> Mitt knep: Ta mer sallad. "Orange tunga", "gröna tänder", spagetti tunga
> Mitt knep: Ta mer dricka, "spökvatten".

Vila (40-60 min)
> Alla barnen vilade idag.
> 40 min Mi o Kel kan ej vila mer. Mi-bok, Kel-bilar

Tisdag 19 apr 2007 - 7:30-14:50
Frukost/ Lek
> SÅ balanserar på plast-gunghästen. Re vill vara m. Så tar hand om sin lillasy Is. Förflyttar mig från frukostbordet till mattan, flickorna har dragkamp mot/om mig. SÅ visar ett flertal gånger att hon är den som hjälper mig i dragkampen mot Re. På Haren ff dragkampen o Mi hoppar in i Reb ställe. Jag sätts i fängelse varför får jag itne veta fast jag frågade. Flickorna visste inten ens själva varför de satte mig där. SÅ låste upp och släppte ut mig.
> Kel leker m bilar på Snigeln.

Ut
> Barngrupper på 3 o 3 i skogen som lockar många barn. De mindre under 3 sitter mest i sandlådan. Ngn pedagog kanske sitter med i sandlådan m oftast inte.

Samling & blöjbyte
> Bytte blöja på LilleLi 4år. härmade allt jag sa men inte på ren svenska.
Var icke med på den.

Lunch
> Falukorv med potatismos, grönt = gott

Vila /Bokläs
> I soffan: Mi, Is, Reb. Sofia. Al läser, berättar mest för sig själv och tittar på bilderna till slut visar hon bilderna för de 2a. Jag ber henne berätta om bilderna: Vad är det som brinner. varför brinner det? Hur många brandmän finns det på bilden? osv.

> Kerstin tar över bokläsandet. Presenterar boken o ff Astrid Lindgren. Pratar lite om henne. Frågar oim barnen vet vad en ff är. Läser först visar bilderna sen. Kan ni säga Ylva-vi? Flickorna är rastlösa. SÅ har svårt att sitta still. Al: Varför visar du inte bilderna? SÅ vill se bilden m Ker drar boken till sig. SÅ blir sur o börjar slå hälarna mot soffkanten. Tillsägning flera gg "sitt ordentligt!" med en skarp röst, att barnen ska vara lugna. Längre in i berättelsen lugnar barnen ner sig och lyssnar mer. Berättar om "Min moster lever": Mi. Alba: min morfar o mormor lever. Bilderna i boken är målade av arnold ? Kerstin: Läskiga bilder.. Nähä säger Mi: blomman har ögon och mun. Al: Jag får se. Barnen tycker att det är viktigt att titta på bilderna. Barnen verkade ointresserade efter ett tag. Al: tjuvar finns på natten. Hur gör man när man nynnar. Barn vet. Is hade svårt att sluta. Kerstin tokig. En av tjejerna sitter mest still och lyssnar o ger sällan frågor.

Lek
> Pärlor. Is vill göra armband.

Mellis
> Barnen är skeptiska mot medvursten vill inte ha den. Jag: -M ni åt ju korv idag och nu vill ni inte ha korv. Jag ska iaf ha korv på min macka. Mi: -Vad sa du att det hette? -Medvurst korv. 3 av 5 barn åt medvurst sen utom filätarna.

Ut & Hem
SR: Hej då! Tack för idag! Skakar hand m mig. Tindra ville ha en kram. Alla ville ha en kram.


Onsdag 18 apr 2007
Frågade om fösk människo syn - det kompetenta barnet självkänsla..
Frågade om de hade grov- o finplanering. Ja, men fick inte se ngt papper på det.

Frukost/ Lek - Snigeln
> Kel o SÅ ville inte ha frukost, men äggdoften lockade Kel och SÅ hakar på. Copy?

> SÅ visar mig sin nya rosa keps med fjäril. LP frågar vad det är för djur på kepsen kniper hon. Typiskt SÅ. Hon sätter kepsen framför mina ögon så att jag ej kan se. Jag äter upp den. Kepsen blir skrynklig o hon avlägsnar sig fr mig med ngr steg i taget, kastar kepsen på golvet, stampar på den och vill slänga den säger hon, för nu är den ful. Jag har skrynklat till kepsen när jag åt den och är den för ful för att bäras. En kepsrynka ramar SÅs värld. Jag visar henne min keps. Det tar ngr min innan hon blir glada SÅ. Min keps har samma färg som ditt hår -brunt, säger jag. Lockar henne. Då och då under dagen är hon klängig. Är jag förlåten? Det verkar så.

Hon visade mig hur hon lärt sig rita stjärnor igår. Mi vill också rita men inte stjärnor. Hon retar SÅ för att hon ritar m gul tusch medan hon själv ritar m rosa. Rosa är bäst rosa är nr 1 rosa ger status. Mi vill inte att SÅ tittar på hennes teckning hela tiden. SÅ visar sin teckning och Mi visar sin.

> Is vill hålla på m Gotland. Klipper ut en stor karta över Gotland. Han klipper ganska bra, men hans kreativa tankesätt är lustigt. Han vill ha vitt papper under bilden. Vill klippa bit för bit istället för att limma fast kartan på pappret och klippa runt om. Lp visar. Gotlandskartan blir en skattkarta. Gotland passé?

Ut, men inte idag >Safari inomhus pga regn
> Samling i kapprummet. En mans led yeah right! H2OFlaskor och frukt bärs av Kristina. Vi ska gå på Safari. Djur ligger utspridda över allt i storarummet+ataljén. De minsta tycker det är spännande och vill så fort som möjligt röra leksaksdjuren. Ped:en vill annat. Rak led o inte röra djuren. Sjung o var glad. Imse vimse spindeln.. Nästa djur flodhäst och nst sång. Al blir tillsagd måste gå sist. Blir sur o går sin väg. Surar i flera min. Hakar på senare, m arg som ett bi på Ker.

Samling
> Frukt o vatten. Ker: Vad det roligt m Safari? Nej skriker Al o SÅ hakar på m 1 nej. Varför var det inte det? Det var itne roligt att sjunga. De andra barnen säger inget pga Al?

Lunch
> Dill fisk o kokt potatis o sallad o vatten.
> Mi o SÅ vill ej ha fisken. Lockade dem att äta potatisen för det var ju gula tänder o grön tunga o orange. Rub o Kel åt upp allt.
> Bajs o kissprat m flickorna efteråt . De tog upp samtalsämnet. de skulle mata mig m d.
> Mi o jag armbrottades. Muskelprat.
> SÅ mittemot sträcker sig efter mig. Kel också.

Vila/ Lek
>Is, SÅ, Mi o Al sitter i soffan jag läser Emmily och havet. SÅ o Al stör med viskningar och prat om den bruna dockan som Al håller i knäet samt de springer till o från soffan, men skärper sig
när jag börjar förhöra dem om varje stycke jag precis läst för att få veta om de har förstått t ex vad är-frågor: ströming och aborre och vad fåglarna på bilden heter. Förhör o visar de stora bilderna, gör de lugna. 1-0 till mig.

Al: -Efter bokläsningen får vi göra vad vi vill och kutar iväg m SÅ efter sig. Mi stannar kvar i soffan m dockan. Vet inte vad hon ska göra.

Is > vill bygga en giraff av toarullar som han sett i en bok o vill att jag hjälper till. Han väntar otåligt bredvid soffan o vill att jag kommer nu. "Kom nu då!". Jag har inte mycket till val. Killen har idéer o är kreativ till tusen, men orkar oftast inte göra färdigt allt på en gång och säger att jag ska fortsätta att limma. "Jag bestämmer". -Då tar jag hem giraffen när jag är färdig m den. Is: -Nä... Han fortsätter och limmar lite till sen är det tid för mellis.

Mellis
> Is hjälper t att städa undan om jag ber honom.
> Flickorna flyr fältet en bra stund innan det ska städas. Fly-Rutinerade.
> Knäckebröd, mjukbröd, ost, medvurstkorv, saft, mjölk, smör.
> Ru tyst bråkar inte vad han itne vill äta.
> Mi o SÅ bestämda vad de vill ha inte ha. Lite copycats. spec SÅ.

Hem
> Hej då o kram SR, Mi, Is, Ol, Kel, SJ, SÅ, Al, Ali

Torsdag 19 apr 7:30-15:30

Lek
>Sprattelgubbe. SÅ hjälpte mig att klippa i pappmallen. Glad att få hjälpa till. Hon vill känna att hon duger är behövd. Aliss kom med en bula i pannan berättade om hur hon där hemma klättrade upp på bordet o föll ner i golvet.

> SR vill också rita säger hon när hon kom, men agerade som att hon inte visste var papperna låg någonstans fast hon fick klart godkänt att det bara var att gå och hämta papirus och börja rita.

> Tindra satt bredvid mig o klippte ut små små pappbitar typ konfetti. Berättade o visade mig hela tiden hur hon gör sig illa på saxen, klämfinger o peta sig i näsan m saxen.

> Barn + saxar = farligt. Barn petar o viftar m saxen mot ens ansikte o jag måste upprepa mig hur farligt det är o hur barnen ska göra efter att de klippt färdigt ett moment: lägga saxen på bordet.

Ut
> Kel cyklar.
> SR+SJ i skogen.
> Tindra på gunghäst: Jag har varit i thailand. Jag kan berätta var det ligger. Det ligger mellan Grekland och bredvid Öland. Fröken. Titta på mig när jag pratar m dig. Jag började ta upp ant.blocket ur fickan.

Sångsamling
> Ja höll i sångsamlingen. Mormors (prästens?) lilla kråka + Det var så roligt + Bro bro breja, visa och lek. Fröknarna tyckte det var så bra o rolig idé att de ville stå som bro. Där rök min idé eftersom jag ville ha barn. Nu stod där två jättekvinnor som är hårdhänta mot barnen genom hårda armtag o tillsägningar
Hon har svårt att ta egna initiativ o är hellre ett stöd, matta o hejarklack åt andra mer dominanta personer.

Lunch
Hamburgare. Barnen ska äta hamburagaren m bestick -små bitar ska skäras o stoppas i munnen, sitta stilla äta som en vxn o föra samtal på normal ton. De är inte längre barn.

Vila/ Barnboksläsning
> Al o SÅ hade var sin korg med dockor o tillbehör. Dessa 2 e besatta av dockor. Pratar om sina dockor o struntar i om de avbryter för det är de medvetna om att jag finns där o ska läsa en bok. Ibland är de själviska o vill duktigt djävlas m en. Läxade upp dem m strängd röst hur otrevligt det är att det finns folk som avbryter hela tiden. Att det inte alls är snällt. Pedagogiska frågor o bokbilder är den enda lösningen. Det mynnar ut i en trevlig stämning.

Aktivitet

> Flickorna gör mycket väsen och jag sjasar iväg dem t ataljéhörnet. SÅ tycker att jag är dum o vill inte bjuda in mig på sitt kalas. Hon pendlar mellan SÅ o Al. Jobbigt för mig jobbigare för henne.

> MixMax lugnar SÅ lite. Hon blir inte så upptagen av dockpratande som Al.

> Is, gul giraff ett toarullejobb. En kille m + krut i sig som ändrar sig, tröttnar ganska snart, vill bestämma över en, ger mig kommando; han boss jag slav. "Jag kommer inte att ångra mig." Is vill korta halsen efter att precis satt ihop t-rullarna. Omständig kille. Tänker omständigt o tänker ut omständiga lösningar. t ex hur han sätter toarullen mot det gula pappret som ska klä rullen. Lägger rullen på fel sätt o säger att pappret inte räcker. Stort suck. Krävande kille som säger till sin vän Kel att Kel får vänta för Is har bråttom att få tejp. "Jag kan itne vänta. Jag behöver hjälp."

> SR kär i Oskar 14 praktikant. Vågar inte närma sig. -Du tycker om honom, säger jag till SR. -Nej, säger hon m ett stort leende över ansiktet o begraver el vänder bort huvudet. Hela tiden är hon nyfiken om O är kvar o tassar på tå mot O:s håll o ställer sig 15 m bort fr honom för att snbt kuta tillbaka.

> K60 en konfliktlösare i gr. Alltid lugn. Nickar inte medhållandes när ngn annan pratar utan lyssnar hela vägen ut o säger sin ståndpunkt sen. Finns mycket att lära från K60. Tycker att barnen 3-4 år ska få lära sig grundfärgerna RGB o inte alla färger samtidigt. De ska blanda t ex gult o blått för att upptäcka d magiska. Bl färger idag.

Aktiviteter - Sax - Blyerts - Papper - Tejp - Måla - Leksaker


Mellis
> Det finns inget svårare än att säga till barnen att städa för att snart är det matdags. Alla fröknar har det svårt att styra barnet dit man vill. Barn protesterar, agerar neg vägrar lyssna o vill absolut inte veta ngt av vad städning heter. Ordet städning får inte lov att leva i deras värld. M det finns en tjej som aldrig bråkar och tar t o m egna initiativ. Jag behövde sällan be henne om något. Hon hjälpte till m glädje. Hon är ett drömbarn som har svårt att hitta en bästis.

Toa
>Al sa att hon pruttat i samling- o vilorummet. Ville inte gå på toa. En stund senare sitter hon där o gör pru... gjorde bajs på toaletten. Oj det kom en till, kunde hon säga.

Hem
Kram och lyfte flickorna. Kram från Kel. Is ville inte veta av. Puss från 3 Sof:or.