Friday, October 26, 2007

Studiemanual Vatten

Lärarutbildningen med interkulturell profil,140 p
2007-10-18
Natur, språk och kultur, A1,Tema VATTEN, 7,5 hp
Delkurs : Tema VATTEN

Kursens syfte
Kursen är tematisk och ämnesintegrerad och syftet med den är att ge insikter i hur man kanöverskrida gränserna mellan naturvetenskap, teknik, konst och humaniora. Den utbildarreflekterande praktiker med en helhetssyn på kunskap och ger grundläggande samtfördjupande kunskaper i naturvetenskap. Kursen utvecklar förmågan att använda olikaestetiska uttrycksformer i undervisningen av naturvetenskap och förmågan att användanaturen och experimentet som utgångspunkt för naturvetenskapliga studier. Slutligen gerkursen didaktiska kunskaper som ligger till grund för att genomföra undervisning inaturvetenskap för barn mellan ett och tio år.Kursen ges främst som en inriktning inom lärarutbildningen mot förskola, förskoleklass ochgrundskolans tidigare år.

Delkursens innehåll
Delkursen VATTEN ger fördjupade kunskaper i biologi, fysik och kemi. Kunskap omvattnets egenskaper, blandningar och lösningar. Förståelse för vattnets kretslopp och vad sombehövs för odling av växter. 4,5 högskolepoäng av delkursen är verksamhetsförlagd.

Schema, v 44-49
Passen som är markerade med gul färg tillhör ”projektet Mitt Träd” som löper under helaterminen.

Gruppindelning
Artgruppen bestämmer själva ett namn för gruppen. Namnet skall vara en art som lever i vatten.

GruppRoller
Supervisor: samordnar, sköter frånvaro, ser till att alla får information ochatt alla har uppgifter· Spanare: sköter kontakten med oss lärare och även med andra artgruppersamt hämtar och lämnar all information·
Sekreterare, som antecknar, för dagbok och skriver och ritar när det behövs.
Samlare, som ansvarar för allt material och hämtar och lämnar det·
Samordnare, som ansvarar för ordning och reda och kontrollerar att uppgifternavid varje uppdrag utförs riktigt.

Litteratur
· Våga språnget (Wynne Harlen)
· Lyssnandets pedagogik (Åberg)
· Läroplaner för förskolan/skolan
· Utdelat material kring vattenexperiment
· 404 experiment

Examination
Under den verksamhetsförlagda utbildningen vecka 46-48, skall Du fokusera på hur barn tänker i naturvetenskapliga sammanhang. Till din hjälp har du kurslitteraturen som du ska läsa under den här delkursen. Det gäller dels att klargöra barns tänkande och föreställningar om olika fenomen, i det här fallet vatten, och dels om att skapa situationer där tänkandet ochföreställningarna utmanas.

Examinationsuppgiften består av tre delar:
en undersökning,
en experimentuppgift och
en skapande vattenaktivitet.

Uppgifterna skall genomföras med en barngrupp/klass som du möter under din VFU. Uppgiften bör anpassas efter barnens ålder. Uppgiften är individuell.
Det är viktigt att du i samråd med din handledande lärare på VFU-skolan/förskolan tidigt under VFU-perioden planerar och avsätter tid för genomförandet av examinationsuppgiften.

1. Undersökning
Ställ en och samma fråga om vatten till minst fem barn. Om du har möjlighet ställ frågan tillbarn i olika åldrar. Ett exempel på en sådan fråga skulle kunna vara; Någon har spillt vattenpå golvet. Efter ett tag är golvet torrt. Var har vattnet tagit vägen? Ett annat exempel kan varaatt ta in en hink med snö (eller isbitar om det är snöfritt) och låta barnen förklara och berättavad de tror kommer att hända. Låt barnen dokumentera genom bild och text. Lämna in enskriftlig sammanställning av barnens hypoteser, där deras bilder gärna får vara med somexempel på deras tankar. Reflektera över barnens svar och kort om hur man skulle kunna gåvidare utifrån det materialet. Redovisa också din egen naturvetenskapliga förklaring.

2. Experimentuppgift
Planera och genomför ett vattenexperiment i en barngrupp/klass.
Anpassa experimentet efter barnens ålder.
Låt barnen göra förutsägelser om vad de tror ska hända.
Försök att ställa produktiva frågor som leder barnens tankar vidare.
Lyssna på barnens egna frågor.

Redovisa skriftligt val av experiment, planering, genomförande samt egna reflektioner.
Du skall också redogöra för den naturvetenskapliga teorin bakom experimentet.

I den egna reflektionen kan du använda dig av frågor som;
Hur klarade jag att fånga barnensintresse?
Hur valde jag att presentera uppgiften?
Hur fungerade barngruppen i förhållande till mig och till varandra?
Vad gjorde jag bra? Vad skulle jag vilja göra annorlunda nästa gång?

De skriftliga uppgifterna bör vara på cirka 3 sidor vardera.

Gör relevanta kopplingar till kurslitteraturen samt styrdokument som du ska läsa under den här delkursen;
Våga språnget(Wynne Harlen),
Lyssnandes pedagogik (Ann Åberg) samt
Lpfö och
Lpo.

Inlämningsuppgiften lämnas i pappersexemplar den 10 december till då schemalagd lärare.

3. Skapande vattenaktivitet
Planera och genomför en skapande aktivitet om vatten i en barngrupp/klass. Det kan vara en vattendans, en dramatisering, egen musik eller med hjälp av bild och form.

Uppgiften redovisas muntligt för studiekamrater och lärare den 5 december och får pågå i ca 3-5minuter.

”Treveckorsregeln”
För rättning av examinationsuppgifter och kompletteringar tillämpar vi ”treveckorsregeln”. Denna regel innebär att tre veckor (15 arbetsdagar) efter angivet inlämningsdatum liggerrättningsdatum då ditt resultat meddelas dig. Om du får veta att du behöver göra någon formav komplettering för att uppnå godkänt betyg ska dessa vara inlämnade senast efter tre veckorefter rättningsdatum, detta datum kallas kompletteringsdatum.

Frånvaro
Vid frånvaro överstigande 20 % är studenten underkänd på delkursen.Vid frånvaro mellan 10 - 20% görs följande igentagningsuppgift:Skriftlig uppgift som innebär att genomföra och beskriva ett experiment kring vatten. Det skall vara ett experiment som vi inte redan genomfört på delkursen. Skriv en rapport på max2 A4 sidor som innehåller mål, utförande, resultat samt den naturvetenskapliga förklaringen.

Mailas till annacarin.nyberg@sh.se

Vid frånvaro understigande 10 % tar studenten själv reda på vad som avhandlades men behöver inte lämna in någon skriftlig rapport. Delkursen VATTEN är en kurs med många praktiska moment vilket kräver stor delaktighetoch aktivitet hos studenten.

Närvaro VFU
Närvaro är obligatorisk under VFU. Arbetstiden skall motsvara heltid (ca 7 tim/dag, 35tim/vecka) under 13 dagar. Delta gärna i såväl öppning som stängning om det är möjligt. Planera arbetstiderna i samråd med din handledare i periodens början.