Wednesday, May 30, 2007

Semi 5

Förskolebarns gemensamma lekar
Annica Löfdahl

Kap. 7, s 111-125, Vad betyder innehållet i barnens lekar?
Kap. 8, s 127-136, Att förstå barns kommunikation


Valda begrepp
Roller är viktiga för lekens innehåll utan dem blir barnens möjligheter till till att skapa mening och förståelse för sin omvärld begränsad. Det är de generella rollerna som gör att innehållet i leken blir synligt.

Lekvärld /scen
Många av barnens lekar innehåller ologiska (ur vuxen perspektiv), expressionistiska, spontana och varierande scener, och när en scen ändras, förändras även handlingen.
Ex: Farliga tigrar kan komma in i en familjelek för att krydda leken med spänning och dramatik.
Transformationer används i lek och kan vara t ex en kudde blir en planka eller delfin.

Legitimt perifert deltagande
En perifer roll är en lågstatusroll. Rollen tilldelas till yngre barn eller till flickor som vill vara med i en pojkdominerad grupp eller pojkar som vill vara med i en flickdominerad barngrupp. Om barngruppen inte kan hitta en perifert roll utesluter man barnet.


Diskussionsfrågor
1. På förskolan Bikupan delas barnen upp i yngre och äldre grupper så att barnen kan leka ostört. Hitta för- och nackdelen med detta?

2. Om du som pedagog ser att ett dominant barn inte bara bestämmer väldigt mycket i lekarna men också roffar åt sig önskvärda roller, hur skulle du gått tillväga?

3. Vilka lekar är bra respektive dåliga när man som pedagog försöker få med alla barnen t ex under en sångsamling?


Bokrecension
-Se sidan 114, roligt förvirrande:
"Den dramatiska formen som har en klar början och ett tydligt slut är svår att upptäcka. "

-Svårt att skriva om ett särskilt begrepp när begreppet finns i mer än ett kapitel. Man måste jaga det genom hela boken. Jobbigt och frustrerande